Krönika

Gästkrönika: ”Alkoholsamarbeten gör cancerkampanjerna mindre trovärdiga”

Att Mustaschkampen samarbetar med ett alkoholföretag samtidigt som alkohol är en känd riskfaktor för cancer urholkar kampanjens trovärdighet. Det skriver Kerstin Janemar och Farida al-Abani från tankesmedjan Nocturum.

Precis som att oktober ägnas åt samla in pengar och sprida information kring bröstcancer och Rosa Bandet, präglas november av Mustaschkampen. Kampanjen från Prostatacancerförbundet ska bidra till forskning, finansiera bättre vård och sprida kunskap om Sveriges vanligaste cancersjukdom – prostatacancer. Men i år tar de båda kampanjerna tvivelaktiga vägar för att nå ut. Cancerfonden lät en alkoholentreprenör representera och designa årets Rosa Band, och Mustaschkampen samarbetar med ett alkoholföretag – samtidigt som alkohol är en känd riskfaktor för den sjukdom man vill bekämpa. Ironin är påtaglig, som om att logik och sunt förnuft tagit julledigt en månad för tidigt. 

“‍Som ny stolt huvudpartner till Mustaschkampen vill Falcon Alkoholfri öka medvetenheten om prostatacancer genom kommunikation som utbildar, bryter stigman och uppmanar män över 50 att boka ett potentiellt livräddande blodprov.“

Så låter det när Carlsberg ger sig in i en form av hälsowashing – ett försök att putsa sitt varumärke genom att alliera sig med Prostatacancerförbundet och kampanjen Mustaschkampen. Men samarbetet lämnar en bitter eftersmak. Det är svårt att bortse från grundläggande fakta att det inte finns någon säker nivå för alkoholkonsumtion – även låg konsumtion ökar risken för just cancer. Att det kan vara bra att inte dricka alkohol eller dricka mindre är inget budskap som syns till i kampanjen från Carlsberg. De vill istället fokusera på att män ska bli bättre på att prata.  

För att möjliggöra samarbetet med Mustaschkampanjen använder sig Carlsberg av Falcon och tillägget ”alkoholfri”. Det är varken ett eget bolag eller fritt från Carlsbergs alkoholsortiment. Carlsberg använder sig av begreppet alkoholfri endast för att kringgå svensk lagstiftning gällande alkoholreklam. Det är en klassisk och vanlig strategi från alkoholindustrin som på detta sätt möjliggör att varumärket kan användas i alla möjliga sammanhang – som exempelvis snygga och inbjudande kampanjer med Mustaschkampen. Något som skulle vara omöjligt att göra med en alkoholhaltig dryck. 

Att sprida kunskapen om kopplingen mellan alkohol och cancer är ett viktigt uppdrag för både samhället och cancerorganisationerna. Dessa bör vara ledande i att informera – och tydligt markera vilka samarbeten som är och inte är förenliga med det uppdraget, oavsett om det handlar om att dra in pengar till forskning eller att ge råd och information.  

Att Mustaschkampen och Prostatacancerförbundet nu samarbetar med alkoholindustrin är högst beklämmande och gör att kampanjen tappar trovärdighet. Det är synd för en så viktig kampanj med högt anseende.  

Prostatacancer är fortfarande den vanligaste cancerformen; även den lilla andel som kan tillskrivas alkohol leder till många fall – det är något fler förtjänar att känna till. Där ligger ett stort ansvar hos Cancerfonden och Prostatacancerfonden, ett ansvar vi hoppas att de tar till sig ännu mer till nästa års kampanjer. 

Kerstin Janemar
Tankesmedjan Nocturum

Farida al-Abani
Tankesmedjan Nocturum

Mer från Accent