Branschen fäller DI:s vinklubb för olaglig marknadsföring

"En flaska på köpet" är inte tillåtet enligt lagen. Bild från divinklubb.se.

Alkoholleverantörernas granskningsman fäller Dagens Industris vinklubb för brott mot alkohol- och marknadsföringslagarna. ”Det här är inte okej”, säger Mattias Grundström, AGM, till Accent.

Dagens Industrins vinklubb drivs av Antipodes Wine och två importföretag. Antipodes Wine är en av de största aktörerna på den svenska vinklubbsmarknaden och driver också bland annat Australian Wine Club. Alla tre företagen fälls av Alkoholgranskningsmannen, AGM.

– Det handlar om saker som att de erbjuder en tolvte flaska på köpet om man köper elva eller att man får en flaska för en krona om man tecknar sig för ett abonnemang. För det första är det förbjudet med gåvor av alkohol av det här slaget och att locka med låga priser är konsumtionsdrivande. De har helt enkelt inte agerat med den särskilda måttfullhet som lagen kräver, säger AGM, Mattias Grundström till Accent.

AGM anmärker också på att vinklubben använt otillåtna bilder i sin marknadsföring – enligt lagen får bara produkten och de råvaror som används vid tillverkningen förekomma på reklambilderna.

– Dagens Industri har återkommit till oss och sagt att de ska beakta vårt ställningstagande inför framtiden och det hoppas jag att de gör, säger Mattias Grundström.

Några formella sanktioner kan dock inte AGM döma ut. Alkoholgranskningsmannen är en del av alkoholbranschens självreglering och bygger på att företagen frivilligt följer AGM:s utslag.

– I praktiken följer alla seriösa näringsidkare de här utslagen. Om man väljer att fortsätta på samma sätt får vi gå vidare och kontakta Konsumentverket och konsumentombudsmannen. Som myndighet har ju de helt andra sanktionsmöjligheter.

Pierre Andersson

Mer från Accent