Frankrike

Vit januari trots Macron och alkoholindustrin

Efter påtryckningar från alkoholindustrin ställde franska regeringen in en kampanj som skulle uppmana folk att ta en vit månad. Men de ideella krafterna ger sig inte.

Nu blir Dry January av i vinlandet Frankrike – trots allt. Detta tack vare en rad ideella organisationer.

I januari 2020 skulle fransmännen uppmanas att ta en vit månad, i en kampanj lanserad av landets folkhälsomyndighet och inspirerad av en brittisk föregångare. Budgeten var fastställd och kampanjmaterialet klart.

Men när president Emmanuel Macron besökte vindistriktet Champagne i november, lugnade han oroliga vinodlare och sa att han var starkt emot en nykterhetsmånad. Sedan gjorde regeringen en u-sväng och ställde in kampanjen.

”Alkoholindustrin såg kampanjen som ett hot mot branschen. Att regeringen sedan backade är absurt. Vi var riktigt besvikna och upprörda.”

– Vi var riktigt besvikna och upprörda, säger Laurène Collard, projektledare på Association Fédération Addiction, en fransk organisation som bekämpar beroende.

– Alkoholindustrin såg kampanjen som ett hot mot branschen. Att regeringen sedan backade är absurt, de ändrar sig efter privata företags intressen, fortsätter hon.

Laurène Collard. Foto: Privat

Som ideell organisation valde de att driva på för en vit januari utan regeringens stöd. Problemet var att det var ont om tid och de fick inte ta del av allt färdigt kampanjmaterial. Tillsammans med en rad andra organisationer och samarbetspartners bestämde de sig för att göra en egen kampanj och kontaktade istället ursprungsorganisatörerna i Storbritannien för att få deras material.

– I Storbritannien leddes kampanjen av välgörenhetsorganisationer och de hade inte heller stöd från myndigheterna. Ändå slöt miljontals som upp, säger Laurène Collard.

Laurène Collard hoppas på stor uppslutning även i Frankrike, även om hon tror att hälsomyndighetens lansering hade spritt kampanjen på bredare front.

De har inte mött motstånd i och med att de tog över lanseringen av kampanjen, men däremot porträtterade nationell media det som om organisationerna var emot hela den franska livsstilen.

– Tyvärr är vi vana vis sådant. Men vi säger faktiskt inte att alkohol borde förbjudas helt och hållet. Dry Januari är egentligen endast en intressant utmaning för att se om du kan förändra din konsumtion, se möjligheterna och utforska om du kan få en annan syn på alkohol i ditt liv, säger Laurène Collard.

”När regeringen drar tillbaka sitt stöd för kampanjen, tar de del i polariseringen. Men Dry January ska väcka debatt, på ett kul sätt. ”

Enligt henne är debatten i Frankrike extremt polariserad; antingen total nykterhet, eller helt och hållet för alkoholindustrin – det finns lite utrymme för att prata om måttlighet, som de vill göra.

– När regeringen drar tillbaka sitt stöd för kampanjen, tar de del i den polariseringen. Men Dry January ska väcka debatt, på ett kul sätt. Vi har inget problem med att folk dricker efteråt igen, det gör inget om folk misslyckas. Men industrin tror att vi propagerar för totalt stopp av alkohol, säger hon.

Men det är svårt i Frankrike, menar hon. Landet ligger på tredje plats i Europa när det gäller alkoholkonsumtion enligt en rapport från OECD. De producerar alla typer av alkoholhaltiga drycker i landet, men en dryck är svårare att kritisera än andra.

– Vi är vinets land. Det har enorm kulturell och historisk betydelse. För många är det viktigt att inte röra det, men många tänker knappt på att det är en alkoholhaltig dryck, det är inte vilken vara som helst. Industrin vill tjäna pengar, trots att det påverkar folkhälsan negativt. Det är ett problem vi måste adressera och vi måste få ut budskapet om riskerna.

Mer från Accent