Alkoholreklam

Vinreklam på Facebook kritiseras av KO

Konsumentombudsmannen kritiserar vinimportören Hermansson & Co i Stockholm för att ha brutit mot kraven på måttfullhet i marknadsföring av alkohol.

Enligt tidningen Resumé har annonserna på Facebook presenterat viner tillsammans med sushi, skaldjur, skärgårdsbryggor, picknickkorgar, hamburgare och kantareller. Eftersom det inte är ingredienser i vinet bryter annonserna mot alkohollagen.

Ett inlägg har rubriken ”Sjung om studentens lyckliga da’r”. Det handlar om studentfirandet och vilka viner som hör till. Inlägget vänder sig uppenbart till personer under 25 år och strider därför mot kravet på särskild måttfullhet.

I annonserna förekommer också annan text som varken är saklig eller balanserad, till exempel ”Lata sommardagar spenderas gärna på en brygga med ett glas rosa bubblor, håller du inte med?”.

Konsumentombudsmannen kräver nu besked från företaget om vilka åtgärder de tänker vidta.

Mer från Accent