Vinklubbar klarar inte åldersgränserna

Anna, 18 år, kunde enkelt beställa stora mängder via internet trots att åldersgränsen är 20. Den yngsta personen som kunde ta emot en alkoholleverans i testet var 14 år.

Ungdomar kan enkelt komma över alkohol genom att beställa via internet. Det visar en undersökning som UNF genomfört. I ett av fallen var det en 14-åring som tog emot och signerade leveransen.

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, har låtit fyra medlemmar mellan 16 och 18 år köpa alkohol från vinklubbar och andra aktörer som säljer alkohol via internet. I sex av nio fall lyckades ungdomarna få varorna hemlevererade. I ett fall tog beställarens 14-årige bror emot leveransen.

Trots att undersökningen är liten pekar resultatet på att både distansförsäljare och transportföretag har svårt att upprätthålla ålderskontrollen.

− Jag blir inte förvånad. Ålderskontroller brukar aldrig fungera hos kommersiella aktörer, säger Linda Engström, förbundsordförande i UNF.

De som gjorde inköpen var två pojkar, 16 och 17 år, och två flickor, 18 år gamla. Totalt gjorde de tio beställningar. En beställning har inte levererats än. Av de övriga nio var det endast tre som inte fullföljdes. I två fall har internetföretaget nekat beställarna med hänvisning till deras ålder. I det tredje fallet var det Bussgodsutlämningen som nekade att lämna ut varorna.

Flera av företagens hemsidor har en spärr som gör att man inte kan beställa om personnumret visar att man är under 20. Det problemet har beställarna enkelt löst genom att ändra årtalet i personnumret. Ingen kontroll görs av att personnumret stämmer med namnet.

− Det finns i praktiken ingen ålderskontroll, säger Linda Engström. Att lägga ansvaret på transportföretagen är ojuste. De vill naturligtvis utföra tjänsten de anlitats för. Annars blir ju både internetföretaget och den som beställt varorna missnöjda.

De företag som testats är valda bland de företag som IOGT-NTO valde att polisanmäla den 10 november i år. (Uppdatering 2011-12-02: The-wine-company.se finns inte med bland de av IOGT-NTO polisanmälda företagen.)

− Jämför man de här företagens hemsidor med Systembolagets är det stor skillnad, säger Linda Engström. Medan Systembolagets information fokuserar på vilken mat dryckerna passar till, fokuserar de kommersiella sajterna på priset och exponerar flaskorna. Kommersiella intressen ska överhuvudtaget inte ha med alkohol att göra.

Eva Ekeroth

Så gick testet till:

Australian Wine Club levererade 12 flaskor vin hem till Tim, 16, i Vännäs, som beställt i föräldrarnas namn. Varken han eller föräldrarna var hemma så hans 15-åriga syster tog emot varorna.

Anna, 18 år, i Uppsala, registrerade sig som medlem hos företaget. Dagen efter blev hon uppringd av klubben som tipsade om att det går åt mer vin under jul och nyår och att Anna därför borde beställa hem lite extra. Hon erbjuds också rabatter som ny medlem.

Bodega shop levererade 24 Bacardi Breezer hem till Anna, 18, som beställt varorna i sitt eget namn och betalat med eget kontokort, men struntat i att uppge personnummer. Anna var inte hemma, men fraktföretaget lämnade ut varorna till hennes 14-årige lillebror.

Från samma företag beställde Tim, 16, i Vännäs 24 stycken Bacardi Breezer. Bussgodsutlämningen vägrade dock att lämna ut varan.

Bottleshop247.com levererade ett flak öl till Anna,18. Hon uppgav inget personnummer och betalade med eget kontokort. När hon hämtade paketet såg hon att det stod på att mottagaren måste vara 20. Ingen krävde legitimation och hon behövde inte uppge ålder när hon skrev på.

Drinko.se var ett av de två företag som nekade beställning. De skickade ett vänligt mejl till Nicole Steegmans, 18, i Umeå, och påpekade att hon var välkommen tillbaka som kund när hon fyllt 20. Några säkra kontrollrutiner verkar företaget dock inte ha. Vid ett annat tillfälle levererade Drinko två flaskor vin och en flaska vodka hem till Anna, 18, som beställt i eget namn och betalat med eget kontokort. Varorna levererades via bussgods. Ingen legitimation krävdes.

Handlavin.se tog emot en beställning av Tim, 17 år, i Jönköping, men upptäckte att han var under 20 och återkom med ett mejl samt återbetalade pengarna.

The-wine-company.se levererade två flaskor vin till Tim, 17. När varorna levererades ombads Tim uppge personnummer. Han ändrade årtalet i sitt eget personnummer till 1992 i stället för 1994, så att han framstår som 19 istället för 17 år. På paketet angavs tydligt att man måste vara 20 år för att kunna kvittera ut paketet, men han ombads inte visa legitimation.

Samma företag sålde sex flaskor vin till Nicole, 18 år, i Umeå. Inte heller hon behövde visa legitimation.

Mer från Accent