Vanligt med alkoholreklam när barn tittar på tv

Näst efter snabbmat är alkohol den livsmedelsprodukt som det visas mest reklam för under de tv-tider som är populärast bland barn. Det visar en studie från Göteborgs universitet. Detta trots att alkoholreklam är olaglig i svensk tv.

– Jag blev chockerad när jag såg det här, även om det är ett starkt ord. Sverige är ett av de få länder i Europa som har en lagstiftning som förbjuder alkoholreklam i tv. Ändå är vi det land som visar mest alkoholreklam under de här tiderna, säger Sara Heine, som är utvecklingskonsulent på IOGT-NTO.

Enligt studien visas det som mest alkoholreklam på tv i Sverige under de tider då flest barn i åldrarna tre till tolv år tittar på tv. Alkoholreklamen står för 14 procent av all livsmedelsreklam som visas under den populäraste tv-tiden. Snabbmatsreklam toppar listan och står för 15 procent av reklamen.

Enligt Sara Heine är det här problematiskt eftersom alkoholreklam påverkar ungdomars alkoholkonsumtion.

– Forskningen har fastslagit att alkoholreklam både påverkar ungas konsumtionsnivå och debutålder för alkohol. Vi vet också att ju högre konsumtion ungdomar har desto mer påverkas de både vad det gäller hälsa och sociala konsekvenser.

Men vad är det reklamen gör som får ungdomar att dricka mer?

– Bland annat så skapar den en alkoholnorm. Bilden blir att alkohol är en naturlig del av festandet. Alkoholen normaliseras.

Forskarna har under två vardagar och två helgdagar spelat in och analyserat all reklam som sändes på TV3, TV4 och kanal 5. Studien är en del i en global jämförelse mellan elva länder.

Inget annat land som ingick i studien visade så mycket alkoholreklam under de timmar då barn tittar som mest på tv som man gjorde i Sverige. I Brasilien, som är det land som totalt har mest alkoholreklam, kom alkohol på tredje plats.

I Sverige är det olagligt att sända alkoholreklam men TV3 och kanal 5 går runt lagen genom att deras utbud sänds från Storbritannien. I Storbritannien, som var ett av länderna som ingick i studien, fanns däremot inte alkohol ens med på topp fem-listan.

– Det visar hur otroligt tokigt systemet är som vi har idag. Vi har svenska företag som är beredda att gå runt de folkhälsoregler som vi har i Sverige. Det är sorgligt och ganska cyniskt tycker jag. De som tjänar på reklamen är ju inte människor som bor i Sverige det är alkoholföretagen, säger Sara Heine.

  • Alkohollagen kapitel 4: 10 § Vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter får inte kommersiella annonser i ljudradioprogram, tv-program eller beställ-tv användas. Det gäller även sådana tv- sändningar över satellit som omfattas av radio- och tv-lagen (2010:696). Lag (2010:725).

Joanna Wågström



Läs den svenska studien här: Promoting dietary change. Intervening in school and recognizing health messages in commercials.

Läs den globala studien här: Television Food Advertising to Children:  A Global Perspective.



Mer från Accent