Alkoholpris

Trots höjd skatt – billigare på Systemet

Konkurrensen på alkoholmarknaden är stenhård. Nu sänker leverantörer priset på flera dryckesmärken för att neutralisera alkoholskattehöjningen från årsskiftet. Det leder till tusentals lite billigare märken i systembutiker från 2 mars.

Vid årsskiftet höjde regeringen – delvis av alkoholpolitiska skäl – åter alkoholskatterna (ökade en procent på starksprit, nio procent på öl och vin). Det innebar några kronor dyrare för en flaska vin eller sprit i konsumentledet.

Men nu väljer alkoholbranschen att ta av sina marginaler och möta uppgången genom att sänka flera priser för att hålla affärer och sina marknadsandelar uppe.

Exempelvis sänker Giertz Vinimport priset på flera märken.

– Vi försöker återställa till samma priser som vi hade före årsskiftet på flera produkter. Det finns en stor priskänslighet och vi kan nog sälja fler flaskor om de kostar exempelvis 99 i stället för 101 kronor, säger Emil Sallnäs, vd för Giertz Vinimport, till Drugnews.

Alkoholskattehöjningen oroar flera i branschen som nu för flera märken sänker vin- och spritflaskor ett par kronor, cirka en tia på en vinbox och någon 50-öring på en burk öl. Det handlar mycket om psykologi, även en liten höjning kan spela roll för kunderna, om en flaska kostar exempelvis 79 eller 81 kronor, tror handlarna.

Även förra våren sänkte Giertz Vinimport och andra leverantörer priser för att möta skattehöjningen på är en väldigt konkurrensutsatt marknad.

– Det är ett matematiskt spel att se till att hamna i rätt prisgrupp. Men det går ju inte upprepa oändligt många gånger att sänka när skatten går upp. Marginalerna är knappa och även euron har blivit dyrare. Man måste ha en helhetsbild, säger Emil Sallnäs.

I år har även företaget höjt priset på flera av sina dyrare vinmärken som inte anses lika priskänsliga.

Sprit- och vinleverantörernas förening bekräftar att alkoholmarknaden är känslig.

– Det är en tuff marknad, många kämpar för att gå runt. Priset är viktigt för att vara med, för att inte sälja mindre, men är givetvis inte allt. När kunder kommit in systembutiken går de inte tomhänta därifrån, säger Erika Nylander, vd för Sprit- och vinleverantörernas förening, till Drugnews.

Hon har inga synpunkter mot att medlemsföretag sänker alkoholpriser för att behålla kunder, även om det finns folkhälsoskäl att försöka påverka konsumtionen med skatter. Det kan tvärtom leda till att kunder fortsätter handla på Systemet och inte åker över gränsen för att köpa billig alkohol, menar hon.

I helgen får alltså Systembolaget lappa om priser på hyllkanten igen i butikerna.

– Ungefär 33 procent av alla produkter i systembutikerna får ett lite lägre pris från mars och 16 procent av beställningssortimentet. Detta för att leverantörerna försöker neutralisera skattehöjningen och behålla sin marknad, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget, till Drugnews.

Leverantörerna kan två gånger om året göra prisändringar i systemsortimentet, 1 mars och 1 september. Denna gång så sänks priserna några kronor för 21 procent av vinerna, 17 procent av starkspriten och 8 procent av ölmärkena. Samtidigt höjs priser på 37 procent av fasta sortimentet, medan 30 procent förblir oförändrade.

Kan prissänkningen på många varor påverka alkoholförsäljningen?

– Det får vi se över helåret senare. Men det vet vi ju från forskningen att tillgänglighet och priser är viktigt för köp och konsumtion av alkohol, säger Lennart Agén.

Systemets vinförsäljning har ökat 40 procent senaste decenniet, lådviner utgör över hälften. Öl har ökat 30 procent, medan starksprit minskat en femtedel samma tidsperiod. Många nya vinmärken har kommit, även ”kändisviner”.

– Det är en utveckling vi sett länge att fler dricker vin och öl, färre sprit. Men vi ser också en markant ökning av ekologiskt odlade viner och även alkoholfria ökar, säger Lennart Agén.

Systembolaget ska tillhandahålla alkoholdrycker med god service, se till att ålderskontroll sköts och inte uppmuntra till ökad försäljning. Men bolaget kan inte hindra leverantörer att sänka sina priser – och staten får ju in skatten ändå.

Däremot kan politiken ha invändningar.

– Det är ju tveksamt att kringgå alkoholskattehöjningar på det här sättet, även om vi inte kan stoppa det. Alkoholföretagen vill ju sälja så mycket som möjligt och tjäna pengar, inte ta socialt ansvar. Deras prissänkning är väl uttryck för den överetablering som råder på alkoholmarknaden, säger Karin Rågsjö, V-riksdagsledamot i socialutskottet, till Drugnews.

Hon tycker att den kraftigt ökade alkoholreklamen i marknadsstriden behöver ses över och begränsas.

Mer från Accent