Wall Street Journals reporter beskriver besvikelsen hos en del fans när de upptäcker att ölen de köpt är alkoholfri.
Enligt Wall Street Journal är den nya lagen om förbud att sälja alkohol på arenor ett led i Kremls försök att komma till rätta med ryssarnas förkärlek för alkohol och att undvika de scener som utspelades med brusade fans i Vancouver. Lagen kompletterades förra månaden med ett lokalt förbud för alkoholförsäljning inom 50 meter från idrottsarenor.
Det gäller dock inte i bergsområdet där snowbord och utförsåkningen äger rum. Där säljs både öl och varmt vin till åskådarna.
I Sochi är annars öl med alkohol en bristvara. Inne på arenaområdet är det endast restaurangen som har fullständiga rättigheter.
Alkoholrestriktionerna har avskräckt alkoholsponsorer. Heineken har varit officiellt OS-öl i både London och Athen.
– Vi var inte så intresserade av att sponsra vinter-OS i Sochi. Alkoholrestriktionerna var en del i det övervägandet, säger Hans Erik Tuijt från Heineken till Wall Street Journal.
I Utah gjorde man tvärtom inför OS i Salt Lake City. Lagarna lättades och det blev tillåtet att dricka alkohol på platser där det normalt var förbjudet. Men Rysslands regering hävdar att alkohol inte är förenligt med de olympiska värdena.
Inför fotbolls-VM i sommar har värdnationen Brasilien tvingats ändra sin lagstiftning efter påtryckningar från internationella fotbollförbundet – där är det nu tillåtet att sälja alkohol på arenorna igen.