Tetra Pak har seglat upp som den främsta förpackningen för billig sprit i Karnatakaregionen i Indien, rapporterar den indiska nyhetswebbsidan Livemint.
Förpackningen anses vara säker och billig. Främst säljs de i storleken 180 ml (1,8 dl).
Drygt 35 procent av all starksprit i Karnataka, som är en av Indiens största spritmarknader, säljs nu i Tetra Pak, jämfört med mindre än 14 procent för tre år sedan.
− Det är i det närmaste omöjligt att byta ut, eller spä ut spriten i förpackningen, distributionen är enklare och jämfört med glas är den väldigt hållbar. Så tetran har klara fördelar jämfört med glasflaskor, säger Paul John, ordförande för John Destilleries Pvt Ltd som tillverkar Indiens femte största whiskeysort Original Choice.
Inom ett år eller så beräknar John Distilleries att 80 procent av deras sprit kommer att säljas i 180 ml tetror.
Tillsammans med Indiens största spritproducent var de först med att introducera förpackningen 2006.
Glasproducenterna är inte särskilt oroliga för att förlora marknadsandelar.
− Än så länge är det bara tillåtet att sälja sprit i Tetra Pak i några stater. Den passar bättre för mjölk och juice. Alkohol vill de flesta ha i glasflaskor. Så kommer det vara i fortsättningen också, säger Vinay Saran, marknadsföringschef på Indiens största glasproducent.
Några sprittillverkare är dock oroliga över att övergången till Tetra Pak kan skada varumärket.
− Min åsikt är att det skadar varumärket. Folk kommer att tro att det är sämre kvalité på varorna, precis som med vin i box, säger Deepak Roy, vd för Allied Blenders and Distillers Pvt Ltd som tillverkar världens största whiskey sort, Officer’s Choice.