I oktober startar Systembolaget ett pilotförsök där kunderna enklare ska kunna beställa alkohol från beställningssortimentet. Och våren 2010 lanseras en helt ny webbplats med beställning av bredare sortiment av såväl sprit, öl som vin för tillfälliga nyheter och privatimport. Sortimentet ska utökas på sikt.
Samtidigt måste sajten undvika ge konkurrensfördelar för enskilda märken, något som EU skulle kunna slå ned på. Hur detta ska lösas funderar man på.
– Vi vill underlätta för kunder att kunna beställa i lugn och ro hemma för att sedan komma till systembutiken och hämtar varorna. Det handlar inte om att öka merförsäljningen och jag tror inte att den förbättrade servicen leder till ökad alkoholkonsumtion, säger Systembolagets presschef Lennart Agén, som understryker att ålderskontrollen behålls.
Är det även ett sätt att möta konkurrensen på nätet och ta tillbaka marknadsandelar?
– Nja, legala nätköp är idag en liten marknad. Och den illegala hanteringen av alkohol måste bekämpas med andra medel, svarar Lennart Agén.
Av Drugnews/Sven Liljesson