Systembolaget

Systembolaget vill sälja billig öl

Systembolaget vill sälja starköl som kostar mindre än läsk. Det har fått såväl IOGT-NTO som alkoholforskare och ölproducenter att reagera.

Enligt Beernews, en webbsida som publicerar nyheter om öl, finns redan tio ölsorter som kostar under tio kronor.

Ändå har Systembolaget gått ut med en lanseringsförfrågan till sina leverantörer och efterlyst öl som bara ska kosta 6,90 kronor. 

Medier har uppfattat det som att Systembolaget ska ta upp kampen med gränshandeln, men så är, enligt Systembolagets presschef Lennart Agén, inte fallet.

– Vi har noterat att butiker vid gränsen mellan Danmark och Tyskland säljer öl av ett visst märke för 3,30, vilket är under inköpspris för samma öl för oss. Vi tycker inte att det är rätt att våra kunder ska betala leverantörernas högre marginaler på ölen när den säljs i Sverige, och vi har krav på oss att jobba rationellt och effektivt i våra inköp.

Men är lösningen på det att ni köper in annan billigare öl? Borde ni inte försöka förhandla om priset?

– Vi kan inte påverka leverantörernas priser på redan inköpta drycker. Vi kan bara styra priset vid offertförfrågan när vi går ut och talar om vad vi vill ha, vilken typ av öl, vilken alkoholhalt och vad den ska kosta. Lanseringsförfrågan är ett första steg där vi förklarar vad kunderna saknar i vårt sortiment.

Saknar de inte billig sprit också?

– Nej faktiskt inte. Inte billigare vin heller, men det finns ett starkt kundönskemål om ljus lager i en lägre prisklass.

Men är det förenligt med ert uppdrag att sälja billig alkohol? 

– Vi finns till för att minska alkoholens skadeverkningar och jobbar dagligen med ansvarsfull försäljning i mötet med kunderna. Vi motverkar langning och säljer inte till berusade eller underåriga. Men vårt uppdrag är också att vara effektiva och göra rationella inköp.

Är det inte så att det är de som dricker mest som kommer att köpa den billiga ölen?

– Det kan vara vem som helst. I Sverige har vi en framgångsrik alkoholpolitik. De viktigaste alkoholpolitiska verktygen är pris och tillgänglighet. Tillgängligheten står Systembolaget för. Priset regleras politiskt genom alkoholskatten. 

Sven Andréasson, alkoholforskare, professor i socialmedicin vid Karolinska institutet och ordförande i Alkoholpolitiskt forum, är orolig för konsekvenserna.

– Det låter som om de anpassar sig till gränshandeln. Sänker man priset påverkas försäljning och konsumtion och skadorna ökar. Prisinstrumentet är det starkaste alkoholpolitiska verktyget vi har.

Han vill se en analys av effekterna. 

– Jag efterlyser en riktig analys. Annars låter det som om Systembolaget spelar på marknadens villkor. Det riskerar att underminera bolagets legitimitet, säger han.

Även ordförande i Sveriges oberoende bryggerier är kritisk.

– Systembolaget säger sig värna folkhälsan genom dyra reklamkampanjer och subjektiva debattartiklar. Att sedan efterfråga öl för 6,90 är dubbelmoral. Det är den billigaste alkoholen som är allra skadligast för folkhälsan, säger han till Beernews.

IOGT-NTO hävdar att lågprisöl kommer att bli en dyr affär för folkhälsan, för samhället i sin helhet, och för de som dagligen drabbas av alkoholens skador.

– Att sänka priset på starköl, som redan idag är lågt, är att underminera den svenska alkoholpolitiken. Prisinstrumentet är avgörande för att minska konsumtionen och därigenom hålla nere alkoholskadorna, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO, i ett pressmeddelande.

Nu kräver IOGT-NTO att Magdalena Gerger förklarar hur försäljning av lågprisöl går ihop med Systembolagets uppdrag att värna folkhälsan.

– Lågprisöl är en hälsofara som leder till ökad konsumtion och därmed ökade skador för såväl individ som samhälle. Konsekvenserna av en ökad konsumtion är mer och grövre våld i samhället, högre kostnader för sjukvård och rättsväsende, barn som far illa och ökade ohälsotal, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande på IOGT-NTO. 

IOGT-NTO hänvisar till forskning från USA och Storbritannien som visar att storkonsumenter, med hög risk för hälsoproblem, tenderar att köpa den billigaste alkoholen. Prisinstrumentet är med andra ord avgörande för att minska konsumtionen bland de mest utsatta.

Mer från Accent