Under de senaste åren har det vi flera tillfällen hänt att fartyg gått på grund medan kaptener eller styrmän varit berusade. Men att genomföra nykterhetskontroller bland utländska fraktfartyg är svårt. Det rapporterar SVT.
Hugo Tiberg är professor emeritus vid juridiska institutionen på Stockholms universitet. Han menar att det främst krävs krafttag på fartygens hemländer.
– Man får inte stoppa fartyg i onödan. Det är i så fall incidenter som föranleder när kontroller görs, säger han till SVT.
Att stoppa ett fartyg för kontroll kan påverka den övriga kan störa den övriga sjötrafiken. Vid varje givet tillfälle finns runt 2000 stora fartyg i svenska vatten. Många fartyg har ett bestämt datum då lasten ska lossas på ett bestämt datum. Att sakta ner sjötrafiken kan innebära svårigheter. När ett skepp lagt till i hamn är det lättare att genomföra kontroller.
– Enligt FN:s havrättskonvention får vi inte utföra slumpmässiga kontroller mot utländska fartyg i svenska vatten utan misstanke om brott, säger Hugo Tiberg.