Varuhuskedjan Costco satsar rekordstora summor på att får bort försäljningsmonopolet för sprit i staten Washington i USA. Detta trots att folket tydligt sagt att de vill ha monopolet kvar.
Den amerikanska varuhuskedjan Costco har slagit rekord i donation till kampanjer. Enligt The Seattle Times har de satsat mer än 22 miljoner dollar på kampanjen ”Initiative 1183” som går ut på att staten Washington ska ge upp sitt monopol och tillåta privata intressen att ta över spritförsäljningen.
Idag får livsmedelsbutiker sälja vin och öl, medan spritdrycker bara får säljas i statliga butiker. Washington är en av nio amerikanska stater som har ett försäljningsmonopol för starksprit.
Costcos förslag innebär också att antalet försäljningsställen fyrdubblas samt att återförsäljare, som Costco, kan köpa öl, vin och sprit direkt från tillverkaren, istället för via distributörer.
Så sent som 2010 genomfördes en omröstning som tydligt visade att en majoritet av Washingtonborna vill behålla monopolet. Costco ville inte acceptera nederlaget utan påbörjade genast en kampanj för att riva upp monopolet.
Eva Ekeroth