Alkoholservering

SJ rear alkoholdrycker

SJ har Happy hour på torsdags- och fredagseftermiddagar. Då säljs alla drycker, och även någon maträtt med rabatt. IOGT-NTO uppmanar alla att protestera.

När Accents reporter åker tåg mellan Stockholm och Göteborg ropas det ut i högtalarsystemet att det är ”Happy hour” i tågets bistro och såväl alkoholfria som alkoholdrycker säljs billigare.

– Det stämmer att vi infört Happy Hour ombord på våra tåg med bistro mellan klockan 15.00–20.00 på torsdagar och fredagar. Rabatten är på 20 procent och gäller alla drycker, även läsk, kaffe etcetera, utom starksprit. Rabatten gäller även viss mat. Syftet är att fler ska upptäcka och känna till vår bistro och vårt matutbud, svarar Annie Edwards, presskommunikatör på SJ, på Accents mejlfråga.

Hon vill inte gå med på att syftet skulle vara att sälja mer alkohol.

– Även om Happy Hour gäller från kl. 15.00-20.00 är det få tåg som kommer att ha Happy Hour mer än under två timmar. Tiden att konsumera alkohol är således begränsad. Dessutom är rabattsatsen anpassad för att inte skapa för stor merförsäljning.

Flera passagerare på Stockholmståget tittar undrande på varandra och ett par affärsresenärer ifrågasätter om detta verkligen är lagligt.

Det är det, bekräftar Carina Cutlip, enhetschef på tillståndsenheten på Stockholms stad som beviljat SJ:s serveringstillstånd.

– De har ett serveringstillstånd som gäller i samtliga vagnar. Vår bedömning är att de följer de regler som gäller, men det gäller ju att de har personal som håller koll på att ingen blir för berusad på tåget. Det finns andra tågbolag som bara vill ha tillstånd för en restaurangvagn, men SJ:s snabbtåg har tillstånd som gäller hela tåget, säger hon.

Hon kände inte till SJ:s Happy hour, men säger att även det är tillåtet om man också säljer mat billigare.

– En fördel med serveringstillstånd för hela tåget är att då gäller alkohollagen i hela tåget och det blir automatiskt förbjudet att dricka medhavd alkohol.

Fast det måste väl SJ själva kunna bestämma om man får dricka medhavd alkohol på deras tåg?

– Jo, men med ett serveringstillstånd så omfattas tågen av alkohollagen och då sker det automatiskt.

Tycker du inte att det är problematiskt att man inte kan välja bort alkohol när man åker tåg?

– Jag kan se problem med att det är sådan stor yta att ha kontroll över. Deras personal måste ju gå runt och hålla koll överallt. Och det finns ingen alkoholfri zon, men vi har inte sett några alkoholpolitiska olägenheter. De är mycket större på andra typer av serveringar där besökarna är fler och dricker mer, säger hon.

Att inte kunna värja sig mot människor som dricker alkohol kan vara påfrestande

Även om SJ håller sig inom lagens ramar anser inte IOGT-NTO:s pressekreterare Johnny Foglander att det är lämpligt med alkoholservering på tåg.

– De uppmuntrar till att fler ska dricka, och att man ska dricka mer, i en miljö där man inte kan värja sig. Det är som när man tar med barnen på fotboll och folk runt om är fulla, säger han.

Tidpunkten anser han är extra illa vald.

– Nu när storhelgerna närmar sig är tågen ofta fullsatta och många reser med barn. Att då inte kunna värja sig mot människor som dricker alkohol kan vara påfrestande, inte bara för barn. Man får ju ta med sig det man köper i bistron till sin plats, så hela tåget är som en enda stor restaurangvagn. Det blir begränsande för alla som inte vill utsättas för alkohol, säger han.

Johnny Foglander står bakom ett Facebook-initiativ från IOGT-NTO som uppmanar medlemmar att höra av sig till SJ.

Vad är målet med uppropet?

– Att få igång en diskussion om alkoholfritt resande. Där har flyget kommit betydligt längre än tågtrafiken. Inom flyget finns nu sträckor där det inte serveras alkohol och inom flyget pågår diskussion om riskerna med alkoholservering, säger han.

Vill du läsa mer om alkohol och andra droger? Prenumerera kostnadsfritt på Accents nyhetsbrev och få veckans nyheter direkt i din mejlbox:

»

Mer från Accent