Hem och skola har brutit avtalet med Pool Media och lägger ner sina kampanjer En rökfri ungdom och Nolltolerans mot mobbing. Pool Media gråter inte över det. Istället har de startat en egen antirökkampanj.
Allt samarbete mellan Riksförbundet hem och skola och Pool Media, som Accent tidigare granskat, har brutits. Med hjälp av jurister har Hem och skola lyckats nästla sig ur avtalet som den tidigare styrelsen skrivit med säljföretaget.
– Avtalet har upphört och det har inte kostat oss en krona utöver advokatkostnaderna, säger Ulrica Celec som är ordförande i Hem och skola.
Riksförbundet har ingenting att göra med kampanjerna En rökfri ungdom och Nolltolerans mot mobbing, som Pool Media sålde åt dem, längre.
Men Pool Media fortsätter att tjäna pengar på antirökningskampanjer. Via sitt eget dotterbolag Ett narkotikafritt Sverige, ENS, har de startat ”Var smart – säg nej till rökning”. En kampanj som har ett liknande upplägg som Hem och skolas antirökkampanj.
– Det är väldigt viktigt att företag vet om när Pool Media ringer att Hem och skola inte är involverade i de här kampanjerna längre, säger Ulrica Celec.
Avtalet mellan Hem och skola och Pool Media som tecknades 2008 och sträckte sig fram till 2027 var väldigt gynnsamt för säljföretaget. De behöll cirka 80 procent av pengarna de tjänade in till Hem och skolas kampanjer En rökfri ungdom och Nolltolerans mot mobbing.
2009 ringde företaget in 43 miljoner kronor till kampanjerna genom att sälja sponsorpaket till företagare i Sverige, det är ungefär hälften av företagets totala omsättning på 93 miljoner. Av de 43 miljonerna gick 34 miljoner till Pool Media. Vilket Uppdrag granskning avslöjade i höstas.
Accent har sökt Morgan Falk som är vd på Pool Media för en kommentar. Men han vill inte svara på några frågor under dagen.
Joanna Wågström