Den nya alkohollagen som ligger på förslag hos Riksdagen kan öppna upp för spritreklam på internet. Snarare än att skärpa reglerna. Det hävdar advokaten Ulf Öberg som studerat lagförslaget.
– Jag undrar om det inte är så att man egentligen legaliserar reklam för starksprit, sade han idag vid ett seminarium om alkoholreklam som IOGT-NTO och Systembolagets dotterbolag IQ anordnat.
Ett förslag till ny alkohollag ligger just nu på Riksdagens bord och ska behandlas inom kort. I början på nästa år antas den träda i kraft om Riskdagen klubbar igenom den.
Regeringen har framhållit att de ska vill skärpa reglerna för alkoholreklam genom att samma regler för marknadsföring ska gälla oavsett vilken typ av medium man annonserar i.
Men tittar man närmare på lagtexten så behandlas internet som ett undantag. I Sverige får man inte göra reklam för alkoholprodukter som är starkare än 15 volymprocent. Något som inte kommer att gälla på internet enligt det nya förslaget.
Där står det att det inte går att upprätthålla kravet på 15 volymprocent eftersom svenskar har rätt att köpa starkare alkoholdrycker på nätet. Och då måste rimligen företagen också kunna marknadsföra sina produkter så länge de upprätthåller kraven på måttfullhet.
– I tidningar och på tidningarnas nätupplagor får man inte ha reklam för produkter starkare än 15 procent men på internet går det bra att marknadsföra starksprit. Det här är väl dolt i propositionen och det har inte varit uppe för debatt vad de egentligen föreslagit, säger Ulf Öberg.
Joanna Wågström