Många svenskar negativa till alkohol vid sportevenemang

Endast 32 procent av svenskarna anser att det är rätt att sälja alkohol till publiken på sportevenemang. Det visar en undersökning som Systembolagets dotterbolag IQ låtit göra.

Färre svenskar än man skulle kunna tro vill ha möjlighet att ta en öl till fotbollsmatchen – i alla fall om matchen ses på plats och inte från tv-soffan.

Bara en tredjedel av svenskarna anser att det är rätt att sälja öl och vin till publiken på stora sportevenemang. Många ställer sig tveksamma, och en tredjedel anser att det är helt fel, enligt undersökningen.

Unga mellan 16 år och 29 år är dock mer positiva än snittsvensken. I den här åldersgruppen anser hela 53 procent att det är rätt att sälja alkohol till publiken.

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Novus på uppdrag av IQ i slutet av maj 2010. Den omfattar 2 000 telefonintervjuer med svenskar från 16 år och uppåt.

Enligt Ann-Therése Enarsson, vd för IQ, finns det ett samband mellan berusningsgrad och oroligheter på och kring idrottsanläggningar. Hon anser därför att det är klokt om idrottsföreningar och förbund avstår från att uppmuntra till alkoholkonsumtion.

Jenny Stadigs

Mer från Accent