– Ska de införa likadana etiketter för bacon? Pommes frites? Chips? Det är absurt, säger Jared Brown, en av grundarna till ett mikrodestilleri i Storbritannien, till The Guardian, om förslaget att alkoholförpackningar ska förses med varningsbilder och vara rena från reklam och utsmyckning.
Han är orolig för att det kommer att innebära slutet för hans exklusiva produkter.
Det var i december förra året som en rapport från regeringens folkhälsoråd föreslog att alkoholflaskor skulle säljas i neutrala förpackningar och förses med fotografiska varningstexter.
I januari krävde folkhälsogrupper ett förbud för all alkoholreklam i Storbritannien. En studie publicerad av Liverpools universitet rekommenderade att varningstexter ska placeras på framsidan av flaskorna, och att förpackningarna i övrigt ska vara helt neutrala. Detta för att understryka risken med att dricka för mycket alkohol.
I dagsläget finns ingen brittisk lag som reglerar förpackningarnas utseende, däremot finns en frivillig överenskommelse med alkoholindustrin att inkludera varningstexter som redovisar alkoholinnehållet, gränser för riskkonsumtion och en varning för gravida. Det tycker många hälsoexperter och debattörer är otillräckligt.
– Det är en lång och sorglig historia hur alkoholindustrin har ingått frivilliga överenskommelser med regeringen och sedan misslyckats med att leverera. Det behövs rätt balanserad information om kaloriinnehåll, hälsorisker och riktlinjer. Allmänheten har rätt att veta att alkohol ökar risken för vissa cancerformer, säger Sir Ian Gillmore, professor och ordförande för Alcohol Health Alliance till The Guardian.
Representanter för alkoholindustrin protesterar och hävdar att självreglering visst fungerar. Även designindustrin är oroliga för att förlora kunder.
– Hur skulle en vacker bar se ut om alla flaskor bakom baren var neutrala? Och skulle den klassiska formen på Champagneflaskan förbjudas? frågar sig märkeskonsulten Ron Cregan.
Han känner sig så oroad över utvecklingen att han tagit initiativ till en grupp som kallar sig ”Hotade arter”.
Men hälsoexperterna är övertygade om att något måste göras.
– Vi är inga nykterister. Vi har inget emot att människor dricker, men vi vill inte att de ska dricka för mycket, och det enda sättet att nå dem med budskapet är att informera. Människor har rätt att få veta. Vi är inte ute efter att förstöra varumärken. Vi vill bara få producenterna att ge informationen.
– Det har misslyckats den frivilliga vägen så nu måste det göras obligatoriskt i någon form, säger Chris Record, specialist på leversjukdomar vid Newcastle University, som startade en kampanj för bättre information på förpackningar 2004.