http://www.youtube.com/watch?v=bR7nLertwFk
IQ presenterade i går siffror som visar att svenska folket tycker att alkoholreklamen är förskönande och uppmanar till bruk – tvärtemot industrins egna rekommendationer. Nu har man tagit fram en egen reklamfilm som driver med alkoholindustrins sätt att marknadsföra sig.
IQ:s undersökning visar att två av tre svenskar tycker att alkoholreklamen är förskönande och att sex av tio tycker att den uppmanar till bruk.
– Vi vill visa att alkohol också för med sig en hel del andra saker, säger Magnus Jägerskog, vd för IQ, till Accent. I filmen lyfter vi baksidorna, och vi vill framför allt skapa en eftertanke. Hur är bilden egentligen av alkohol i media och i reklamen?
Magnus Jägerskog menar att alkoholbranschen gör en hel del bra saker, bland annat via Alkoholgranskningsmannen och de rekommendationer kring alkoholreklam man uppmanar företagen att följa. Där står bland annat just att reklamen inte ska vara förskönande eller uppmana till bruk.
– Det här är en utmaning för branschen. I de riktlinjer man tagit fram säger man en sak men svenska folket tycks ha en annan bild. Det
är viktigt med ett ständigt pågående samtal bland beställare och de som gör alkoholreklamen om vikten av särskild måttfullhet.
Filmen kommer att visas på teve under veckorna 45-48 samt i mellandagarna. IQ påpekar i ett pressmeddelande att ingen alkohol dricks i filmen.
Pierre Andersson