Alkoholstör

IOGT-NTO startar Alkoholstörningsjour

Idag startar IOGT-NTO Alkoholstörningsjouren som visar hur störande alkoholreklam kan se ut. Dessutom kan du genom Alkoholstörningsjouren få hjälp med att anmäla störande alkoholreklam.

Alkoholindustrin satsar mer pengar på alkoholreklam för varje år. I år köper de reklam för i genomsnitt 3 miljoner per dag. Forskningen visar att unga som ser alkoholreklam ofta börjar dricka tidigare och dricker mer. Samtidigt har tillsynen över reklamen stora problem.

IOGT-NTO vill därför uppmärksamma att människor faktiskt störs av reklamen och uppmana folk att anmäla den till Konsumentverket eller Myndigheten för Radio och TV.

– Med alkoholstörningsjouren konkretiserar vi tillsammans hur mycket alkoholreklam som unga och vuxna faktiskt exponeras för varje dag. Alkohol är inte vilken vara som helst och därför är inte alkoholreklam vilken marknadsföring som helst, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Genom att ta en bild på alkoholreklam du stör dig på kan du bli en del av alkoholstörningsjouren. Tagga bilden med #alkoholstör via Instagram eller Twitter så hamnar den på alkoholstör.se.

På samma sida kan du anmäla dig om du vill bli rapportör. Då väljer du en vecka då du rapporterar in störningar som sker via sociala medier i offentliga miljöer på TV eller i tryckta medier.

Illustration: IOGT-NTO
Illustration: IOGT-NTO

– Bland svenska folket och beslutsfattarna finns ett massivt stöd för att alkoholreklamen behöver begränsas eller till och med förbjudas. Efter höstens val är vi många som förväntar oss ordentliga begränsningar av alkoholreklamen. Fram tills dess kommer vi gång på gång visa hur mycket alkoholindustrin stör vår vardag, avslutar Anna Carlstedt.

Mer från Accent