alkoholpolitik

IOGT-NTO: Regeringen måste ta sitt ansvar

Regeringen duckar i frågan om näthandel av alkohol. Det menar IOGT-NTO, som nu i likhet med flera andra aktörer kräver att regeringen agerar.

Tidigare idag presenterades en utredning om tillsyn av e-handel av alkohol. I utredningen konstaterar man att det är oklart huruvida all den handel av alkohol via nätet som förekommer i Sverige i dag är laglig eller inte – lagen är helt enkelt otydligt formulerad.

Systembolaget gör i sitt särskilda yttrande till utredningen samma bedömning, och polisanmälde dessutom under dagen två av aktörerna, vinklubben Winefinder och matkedjan City Gross – som nyligen börjat sälja vin i sina matkassar. Under dagen publicerades också en debattartikel av alkoholläkaren Sven Andréasson, som också han kräver att regeringen agerar mot internethandeln med alkohol.

IOGT-NTO polisanmälde ett antal vinklubbar redan i november 2011. Denna polisanmälan är fortfarande på förundersökningsstadiet och det är oklart vad den kommer att leda till.

— Vi blir allt fler som kräver att regeringen tar sitt ansvar och agerar i näthandelsfrågan och överlag står upp för den ansvarsfulla alkoholpolitik vi bestämt oss för i Sverige. Hittills har regeringen duckat från frågan, men nu när både vi, professor Sven Andréasson och Systembolaget sätter ner foten så måste man hantera det här – det går inte att ducka längre, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO, i ett uttalande.

Anna Carlstedt menar att man inte kan tillåter en växande näthandel samtidigt som man hävdar att Systembolaget har ensamrätt att sälja alkohol till svenska konsumenter.

– Det är inte en ansvarsfull alkoholpolitik och det är en björntjänst för folkhälsan. Maria Larsson prisar ofta den svenska alkoholpolitiken, men det är dags att stå upp för den i praktiken också och ta sitt ansvar för att den följs.

När det gäller utredningens förslag kring ökad tillsyn och skarpare åtgärder runt marknadsföringen av alkohol är organisationen mer nöjd, även om man menar att de ”inte går hela vägen”.

— Vi vet att marknadsföringen av alkohol har ökat explosionsartat under senare år och i takt med teknikens utveckling har nya sätt att komma runt lagen hittats. Det är  bra att utredningens förslag täcker till en del av de hålen, säger Anna Carlstedt.

Mer från Accent