Accent har tidigare skrivit om den namninsamling som startats för att stoppa alkohol i GB:s glass. Nu svarar GB på den kritik som framförts. Marknadschefen för GB säger att de inte påverkas av namninsamlingen.
– Det är ju fritt fram för vem som helst att starta en namninsamling. Alla får ju ha en åsikt, säger Dominika Hagborg, marknadschef på GB.
Påverkar namninsamlingen er?
– Nej, det tror jag inte.
Dominika Hagborg tycker inte heller att Andreas Ek-Sarfrazs kritik om att GB ”pushar ner alkoholen i åldrarna” stämmer.
– Nej, vi tycker inte att vi gör det. Vi är väldigt rigorösa med de produkter vi lanserar som är riktade till barn. Vi vill vara en ansvarsfull leverantör av produkter. Våra barnprodukter innehåller inte alkohol.
Att GB har riktig alkohol i en del glassorter tycker Dominika Hagborg är naturligt.
– Det handlar om smaken. För att vi ska kunna ha en romrussinglass som smakar romrussin måste det ju finnas lite rom i. Dessutom vill vi uppfylla konsumentens förväntningar. Man förväntar sig ju att få en produkt som smakar romrussin när den heter romrussin. Vi vill ju inte vara vilseledande för konsumenten.
Dominika Hagborg vill förtydliga att de glassorter som innehåller alkohol inte riktar sig till barn. På frågan om hur GB vet att barn inte äter glass som riktar sig till vuxna svarar hon följande:
– Där ser vi att föräldrarna har ett ansvar. Det kan du ju jämföra med cider som man kan köpa i vanlig butik, som innehåller 2,25 volymprocent alkohol, det är långt över vad våra produkter innehåller. Det är upp till de vuxna att bestämma ”får mitt barn dricka cider eller inte”. Eller är det cidertillverkaren som har det ansvaret?
Men vad är ert ansvar som företag?
– Vårt ansvar är att se till att det finns produkter på marknaden som täcker olika konsumentbehov. Och självklart – när det gäller produkter som riktar sig till barn – att titta på storlek på produkterna, kalorimängd och sockermängd.
På vilket sätt bidrar ni till en ansvarsfull syn på alkohol när ni tillsätter alkohol i glassen?
– Jag menar att vi har så minimalt med alkohol i de få produkterna som innehåller alkohol, så vi är inte med i den debatten riktigt.