Under det tredje kvartalet ökade Systembolagets försäljning av alkoholfria drycker med nästan 12 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen av övriga drycker var i stort sett oförändrad.
Totalt sett har Systembolagets försäljning av alkoholfria drycker ökat med 18,7 procent hittills i år, jämfört med samma period förra året.
Försäljningen av alkoholfritt ökar alltså kraftigt procentuellt sätt, men volymerna är fortfarande relativt små. Under de tre första kvartalen såldes totalt drygt 1 miljon liter, vilket kan jämföras med de nästan 173 miljoner liter starköl som såldes under samma period.
Försäljningen av ren alkohol har ökat med 0,2 procent hittills i år, jämfört med samma period året innan. Försäljningen av sprit har minskat med 3,4 procent och försäljningen av cider och blanddrycker har minskat med 1,2 procent, medan försäljningen av starköl har ökat med 0,1 procent och försäljningen av vin har ökat med 1,7 procent.
Jenny Stadigs