Barnota på 300 000 kronor

En vanlig fredagskväll på en bar. Den unga kvinnan går fram till baren för att betala sällskapets drinkar. När hon får notan och läser den ser hon chockad ut: Summan längst ned är på 73 000 real, över 300 000 kronor.

Kvinnans reaktioner filmas med dold kamera. Bakom de rekorddyra barnotirna står reklambyrån Ogilvy Brazil som vill väcka uppmärksamhet kring problemet med rattfylleri i Brasilien.

Trots att landet införde nolltolerans mot alkohol i trafiken för ett par år sedan fortsätter rattfylleriet att skörda 35 000 människoliv varje år. Så hur ska man väcka uppmärksamhet kring en fråga när varken böter eller fängelsestraff verkar hjälpa?

Reklambyråns lösning blev ett samarbete med ett antal barer. Särskilda kassaapparater installerades – på notan lades nu de verkliga kostnaderna för rattfylleriet. Ambulanstransport 12000 kronor. Röntgen 3500 kr, amputation 143 000 kr och så vidare.

Kampanjen rapporteras ha fått stor uppmärksamhet.

Pierre Andersson

Fotnot: Filmen ovan är producerad av reklambyrån Ogilvy.

Mer från Accent