Barn känner igen alkoholmärken

Tioåringar känner igen fler alkoholprodukter än populära snacks. Det visar en ny brittisk undersökning.

Studien gjordes på 400 barn mellan 10 och 11 år. Av dem identifierade 79 procent Carlsberg och Smirnoff som alkoholdrycker. Det kan jämföras med att 74 procent identifierade Ben & Jerrys som ett glassmärke. De som själva testat alkohol kände i större utsträckning igen alkoholmärkena ände som inte testat.

I studien, som finansierats av Alcohol Concern, fick barnen se märkesnamn, logotyper och TV-reklam för alkoholdrycker, läsk, frukostflingor, kakor och snacks. De skulle sedan kategorisera produkten som mat, läsk eller alkoholdryck.

De fick också se fiktiva figurer som används i reklamen och identifiera vilken typ av produkt figurerna förknippas med. Två karaktärer, Brad och Dan, som förekommer i reklam för Fosters igenkändes och associerades med alkohol av 75 procent av barnen, medan endast 42 procent korrekt identifierade en trummande gorilla som används i reklam för Cadburyprodukter.

Alcohol Concern vill att marknadsföring av alkoholdrycker regleras hårdare och att man ser över alkoholens sponsring av idrotts- och kulturevenemang. De anser att reklam för alkoholprodukter endast ska få innehålla information om ren fakta som styrka, ursprung och ingredienser. De vill också att reklamen ska åtföljas av information om hälsorisker.

− Det är nödvändigt att vi har tydliga evidensbaserade regler för marknadsföring av alkohol för att skydda konsumenterna, särskilt för barn och unga. Både europeisk lagstiftning och brittiska media regler har strikta kriterier som säger att alkholreklam inte får rikta sig till unga eller uppmuntra överkonsumtion, säger en talesman för kulturdepartementet.

Han säger också att åtgärder har vidtagits för att strama upp reglerna.

− Vi fortsätter att mäta hur effektiva reglerna är för att se att de ger medborgarna tillräckligt skydd. Vi kommer också att inkludera de nya, digitala medierna, säger han.

Henry Ashworth, chef för Portman Gruppen, som representerar alkoholproducenterna sager att det intefinns något fog för påståendet att man dricker mer om man känner igen alkoholmärken.

− Den senaste statistiken visar istället en nedåtgående trend vad gäller antalet barn som testar alkohol. Storbritannien har redan strikta regler för att förhindra att alkohol marknadsförs eller säljs till barn och de reglerna efterföljs noga, säger han.

Eva Ekeroth

Mer från Accent