– Sedan bag-in-boxvinerna introducerades på Systembolaget har vinförsäljningen ökat med 88 procent, från 1,7 till 3,2 liter per invånare per år. Idag säljs drygt hälften av allt vin i bag-in-box, säger Mats Ramstedt, forskningsansvarig på Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, när han föreläste vid Systembolagets alkoholforskningskonferens på Skarpö i går.
Av de så kallade Monitorundersökningarna, där svenskar regelbundet intervjuas om sina alkoholvanor, framgår att 23 procent av dem som köper vin köper bag-in-box. De som köper bag-in-box köper nästan dubbelt så mycket vin som de som köper vin på flaska.
– De dricker också 37 procent mer än de som köper vin på flaska, säger Mats Ramstedt.
När bag-in-box-vinerna dök upp på den svenska marknaden tog de snabbt marknadsandelar av flaskvinerna. Sedan 2005, det år då bag-in-box-vinerna gick om flaskvinerna, har de dock stannat på dryga 50 procent. Vinförsäljningen fortsätter att öka, men både flaskvin och boxvin ökar parallellt.
– Det verkar som om marknaden för bag-in-box är mättad. Vi ser samma tendens i Norge. Där säljs också lite drygt hälften av vinet i box, säger Mats Ramstedt.
Sommaren är lådvinernas höjdpunkt. Juli är den absoluta toppen.
– Kanske för att det är lättare att transportera. Det blir inte så tungt att ta med till sommarstugan.
Den andra toppen är december, men då säljs ännu mer vin på flaska.
– Den tiden köper vi mycket glögg och mousserande vin eller champagne. Och de säljs ju på flaska, säger Mats Ramstedt.
Förklaringen till vinboxarnas popularitet är sannolikt priset.
– Medan priset på flaskvin stigit har boxvinet blivit billigare. Vi har räknat ut att snittpriset på en flaska vin idag är 85 kronor. I boxen är snittpriset 60 kronor litern, vilket motsvarar 45 kronor per flaska. Billigaste boxvinet har ett pris som motsvarar 40 kronor flaskan. Det är en ganska ordentlig mängdrabatt, säger han.
Systembolaget finansierar studien. Enligt Björn Lundkvist, ansvarig för alkoholforskning på Systembolaget, saknas kunskap om förpackningens betydelse.
– Det finns så mycket tyckande kring bag-in-box. Vi behöver veta om de påverkar konsumtionen. Systembolaget ville inte ha de här förpackningarna från början eftersom vi var rädda för att det skulle kunna leda till att folk drack mer. Det var Alkoholsortimentsnämnden som ansåg att vi inte kunde vägra ta in dem, säger Björn Lundkvist.