Alkoholleverantören Diageo ska intensifiera sin marknadsföring på Facebook och har nu skrivit på ett reklamavtal värt många miljoner kronor. Det här oroar hälsoexperter, som varnar för att det kan leda till att ungdomars drickande ökar.
Att göra reklam för sina alkoholhaltiga drycker, bland annat Smirnoff vodka, på Facebook har redan visat sig mycket framgångsrikt för Diageo, skriver The Guardian. Alkoholjätten har därför stora förhoppningar på den nya storsatsningen.
Men hälsoexperter ser inte lika muntert på affärsuppgörelsen. En av dem som varnar för att det här kan leda till att ungdomars drickande ökar är den brittiske läkaren Nick Sheron, som är expert på leversjukdomar. Han tror att Diageo lockas av Facebook på grund av att användarna är så unga: hälften är under 24 år och många är under 18 år.
Linda Bauld, professor i sociala frågor på Stirling University, håller med.
– Genom en affärsuppgörelse mellan ett nationellt företag som producerar alkohol och en nätverkssajt så marknadsför du i grund och botten alkohol till barn. Vi vet från vår forskning att det är ett av de mest effektiva sätten att nå barn, säger hon till The Guardian.
Och som Accent har skrivit tidigare visar forskning att de som utsätts för alkoholreklam börjar dricka tidigare och att de dricker mer.
Diageo och Facebook ser dock inga problem med den nya affärsuppgörelsen. Diageo hävdar att företaget följer lagar och bestämmelser, och att det använder alla tillgängliga tekniker för att försöka se till så att underåriga inte kommer i kontakt med marknadsföringen.
Facebook medger att det är väldigt svårt att kontrollera åldern på dem som använder en webbsajt, men att företaget gör allt som står i dess makt.
Jenny Stadigs