Alkoholreklam

Alkoholannonsörer utnyttjar sportsändningar

Annonsörer utnyttjar det kryphål som gör det möjligt att synas obegränsat i TV genom att göra reklam för alkohol på arenor vid idrottsevenemang.

Australiensiska forskare har analyserat förekomsten av alkoholreklam i de poppuläraste sportsändningarna. Normalt är alkoholreklam endast tillåtet mellan 20:30 och 05:00 i Australien, men forskarna fann att någon form av alkoholmarknadsföring förekom i 18 procent av sändningarna från Rugbyligans finalmatcher och att det förekom i ungefär samma utsträckning under fotbollens finalsändningar.

− Vad studien visar är att alkoholmarknadsföring förekommer överallt, särskilt under sportsändningar, vilket är ett kryphål i lagen, säger Lance Barrie, medförfattare till rapporten som producerats av forskare vid Centre for Health Initiatives vid University of Wollongong.

Medan traditionell annonsering står för endast fem procent av all alkoholmarknadsföring i TV- och radiosändningar förekommer annan typ av marknadsföring under hela sändningarna. Forskarna fann att det förekom väsentligt färre inslag av alkoholmarknadsföring i program som inehöll annat än sport med samma sändningstid.

Tidigare forskning har visat att alkoholreklam kan påverka dryckesvanorna, särskilt hos unga människor. Bryggerierna hävdar däremot att det inte har någon betydelse.

Nästa år har förbunden Netball Australia och Football Federation Australia beslutat att förbjuda alkholsponsring. I stället har de erbjudits statligt stöd.

Mer från Accent