Den amerikanska organisationen Alcohol Justice har givit ut en ny rapport som kartlägger hur Rosa Bandet i annonser placeras på alkohol. Enligt organisationen är det ironiskt med tanke på att alkohol är en produkt som bidrar till sjukdomen.
– Kampanjen för att uppmärksamma bröstcancer borde inte beblandas med alkoholreklam, säger Sarah Mart, forskningschef på Alcohol Justice i ett pressmeddelande.
Alcohol Justice anser att det är olämpligt att låta bidrag till cancerforskning bli ett skäl att sälja mer av en cancerogen produkt till kvinnor som senare kanske drabbas av sjukdomen.
Under en presentation på den pågående Global Alcohol Policy Conference i Edinburgh uppmanade Sarah Mart alkoholproducenter, återförsäljare och reklambranschen att avstå från att sälja alkohol med Rosa Bandet. Hon uppmanade också de ansvariga för välgörenhetsorganisationer som samlar pengar till forskning, behandling eller förebyggande arbete för bröstcancer att inte acceptera att alkohol marknadsförs tillsammans med deras kampanjer.
Alcohol justice har producerat en YouTube-film som presenterar rapporten.
Studien är publicerad i Addiction.