Alkoholsponsring

”Alkohol och Formel 1 hör inte ihop”

Att alkohol och bilkörning inte hör ihop är alla överens om. Trots detta har alkoholindustrin blivit en av de största sponsorerna inom Formel 1. Nu protesterar den europeiska hälsoorganisationen Eurocare.

Johnny Walker sponsrar McLaren. Martini sponsrar Williamsstallet och nu finns även Smirnoff med som sponsor av Force India. Den stora alkoholsponsringen av bilsporten Formel 1 har fått Eurocare, där IOGT-NTO är en av medlemsorganisationerna, att reagera.

I ett öppet brev till Jean Todt, chef för organisationen Fédération Internationale de l’Automobile – den internationella motorsportorganisationen – skriver Eurocares generalsekreterare Marianne Skar bland annat:

”Den 9 november sändes F1 Grand Prix från Brasilien på många tevekanaler i Europa och marknadsföringen av alkohol genom sponsring var väldigt tydlig hela dagen”

I brevet påpekas bland annat att kopplingen mellan bilkörning och alkohol är djupt olämplig och att sponsringen rentav kan vara olaglig enligt EU-direktiv.

Läs hela brevet här.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer