vit jul

4 av 10 firade en vit jul

Mer än varannan svensk nåddes av Vit jul-kampanjen. För fyra av tio svenskar blev det en högtid helt utan alkohol. 

– Vi är supernöjda med hur Vit jul-kampanjen blev, både inom rörelsen och hur den togs emot utanför. Det blev verkligen lyckat, säger Amanda Törnblom, kampanjsamordnare.

2017 var kampanjens elfte år, och i uppföljningen efteråt som görs av ett undersökningsföretag, ställdes för första gången frågan om hur många som väljer att fira en vit jul. Svaret blev fyra av tio.

– Även om vi inte har några siffror att jämföra med är det fantastiskt eftersom det är det ultimata måttet på om kampanjen lyckas, säger Amanda Törnblom.

Amanda Törnström. Foto: Ulrica Ambjörn

Mer än varannan svensk har sett eller tagit del av kampanjen, för 53 procent av dem har det inneburit att de minskat på, eller i alla fall reflekterat över sitt drickande.

Med Facebook som den största kanalen spreds kampanjfilmen Barn har full koll. I den berättar barn hur de märker på vuxna att de har druckit, och hur barnen känner sig då.

Kampanjen handlar mycket om att prata med sin omgivning om vikten av att ta en vit jul. Hur stor skillnad det faktiskt gör för barnen. Säga att ”jag vill vara med och göra julen till barnens högtid,” och inspirera fler att också tänka så, säger Amanda Törnblom.

16 507 personer skrev under för en vit jul med sina namn på vitjul.se.

– Vi valde att justera ställningstagandet i år för att fler skulle känna delaktighet och vilja engagera sig. Det var otroligt kul att så många ville vara med och aktivt driva kampanjen framåt. Det viktigaste är att alla barn får uppleva en trygg och fin jul. Det var väldigt fint att det finns så stort engagemang mer än själva ställningstagandet.

Men det var färre som skrev på i år? Kan man verkligen kalla det ett bra resultat?

–  Ställningstagande justerades från tidigare år och var alltså inte ett nykterhetslöfte för dig som individ, utan något helt annat. Drygt 16 500 personer skrev upp sig att de ville vara med och göra julen till barnens högtid, skippa alkohol och inspirerar fler att göra detsamma. Men det var många fler som delade, kommenterade och spred filmen, som satte en pin på kappan och laddade ned vår digitala verktygslåda. Och därför kan vi inte jämföra med tidigare år.

271 aktiviteter arrangerades också av IOGT-NTO-medlemmar, och de lockade sammanlagt 10 700 deltagare.

Medlemmarna har ett otroligt engagemang, de har ordnat julpyssel och bakat, fixat olika typer av fester och kalas. Många har visat film, säger Amanda Törnblom.

Mer från Accent