Moa Gürbüzer: Vi är udda fåglar som går vår egen väg

Moa Gürbüzers möten med utsatta barn fick henne att börja arbeta med att ta fram alkoholfria kvalitetsdrycker för att bryta alkoholnormen. På vägen har hon fått flera utmärkelser, bland annat av IOGT-NTO.
Moa Gürbüzer. Foto: Anna-Lena Lundqvist

I nästan tre decennier jobbade Moa Gürbüzer som socionom med familjeterapi och kvinnojourer. Hon mötte kvinnor som flydde sitt hem under helgen, och barn som riskerat sina liv när de klättrat ut från lägenheten via stupröret för att undkomma fulla föräldrar.

– Det finns oerhörda överlevnads­mekanismer hos de här barnen som
en utomstående kan ha svårt att förstå. Väldigt många barn har aldrig haft en famn som inte luktat alkohol. Det är en sorg när föräldern har valt flaskan framför barnet, säger hon.

Arbetet som socionom fick henne att se hur individers problem utvecklades
till samhällsproblem.

– Vi har en föreställning om att den som dricker alkohol är normal och den som inte dricker är onormal, vilket innebär att människor som inte dricker alkohol diskrimineras.

Moa Gürbüzer menar att den rådande alkoholkulturen inte erbjuder några andra positioner än nykterist eller alkoholist för den som inte passar in
i alkoholnormen.

– Det är ett i grunden svartvitt sätt att se på människor. Vi vill inte säga ”nej tack” i vår kultur, vi hatar att stå ut från normen, att inte vara ”normala”, säger hon.

Hennes tankar upptogs av hur alkoholnormen skulle kunna utmanas.

– I åldersgruppen 18–35 år säger 94 procent att de känner sig tvingade och pressade att dricka alkohol i sociala sammanhang. Om du lever i en så pressad miljö kan det gå fort att utveckla ett beroende. Och det är under den perioden i livet som du utvecklar mycket av ditt beteende.

Att arbeta med individuell terapi löste bara en persons problem åt gången. Moa Gürbüzer kände att hon ville ta sig an problemen på en högre nivå.

– Jag kom ständigt tillbaka till hur det skulle kunna gå till. Vi kan inte
ha ett samhälle där 320 000 barn lever med föräldrar som har alkoholproblem. Inga barn ska ha det så.

Ett tag hade hon en idé om att skapa världens största flaska som hon skulle fylla med barns historier, och som skulle visas upp för att uppmärksamma frågan. Flaskan var en viktig symbol för henne.

– Flaskan är ofta gömd, bakom toalettstolar eller i garderober. Vi skulle kunna synliggöra den.

Men en vän till henne kommenterade att det på sin höjd skulle resultera i några minuters uppmärksamhet på nyheterna. Och Moa Gürbüzer vill skapa mer för­ändring än så. Hon vill förändra alkoholnormen så att det normala är att inte dricka alkohol.

Moa Gürbüzer. Foto: Anna-Lena Lundqvist

Så istället blev hon entreprenör, startade företaget MRG Wines, och började fylla flaskorna med alkoholfritt vin. Men inte med vilket vin som helst.

– Jag vill lyfta det alkoholfria segmentet, och få fram viner med status – premiumviner, säger Moa Gürbüzer, som menar att alkoholindustrin ju helst ville sälja alkoholdrycker och därför inte bemödat sig med att utveckla attraktiva alkoholfria produkter.

Det här var 2013, då den alkoholfria trenden låg i sin linda, utbudet var snävt och Moa Gürbüzer hade ingen erfarenhet av att driva företag eller framställa viner. Men hon hade ett intresse för smaker och frukter med ursprung i hennes mormors fruktträdgård och hemgjorda aprikosmarmelad. Och framförallt var och Moa Gürbüzer fast besluten att lyckas.

Idag styrs hennes företag – som producerar Systembolagets populäraste alkoholfria bubbel – från ett enkelt rum i en kontorsbyggnad på Lindholmen i Göteborg. Här har fyra anställda har sina skrivbord. I ett kylskåp finns företagets drycker: de bästsäljande Richard Juhlin-dryckerna, rosévin och en helt ny prosecco som ska finnas i butik inom kort.

– Det har tagit oss ett 1,5 år att utveckla den nya proseccon. Men det är för att den ska smaka bra utan alkohol. Andra kan ta fram en ny prosecco på tre veckor, säger Moa Gürbüzer.

Hon beskriver den avancerade processen för att hitta rätt mognad på druvan, och rätt lagringstid för att det färdiga vinet varken ska bli för sött eller för surt.

– Jag jobbar med många olika experter inom gastronomi, vin och smaker, som kan det här.

Moa Gürbüzer. Foto: Anna-Lena Lundqvist

25 procent av försäljningsvärdet på alkoholfria produkter hos Systembolaget kommer från Moa Gürbüzers företag, som nyligen bytt namn till Oddbird. Företagets flaggskepp har varit dryckerna med champange-experten Richard Juhlins namn på. Med de produkterna har man tagit sig in på 440 systembolagsbutiker runt om i landet och även sålt bra internationellt. Men sedan Rickerd Juhlin inlett ett samarbete med ett annat företag och satt sitt namn på en alkoholprodukt har samarbetet avslutats. För Oddbird är det omöjligt att ha något samarbete där det finns en koppling till alkoholprodukter.

– Vår vision och våra principer är för viktiga för oss, säger Moa Gürbüzer.

Det innebär att samma dryck nu omlanseras under företagets nya namn.

– Vi är udda fåglar som står för något och går vår egen väg, även när det här kostar oss sju år av arbete och många miljoner av marknadsföring.

”Kan man ta ett klimat­ansvar så kan man också ta ett ansvar för sin medmänniska.”

Moa Gürbüzer

Förra året startade Moa Gürbüzer även podden Med eller utan. Där har hon bland annat samtalat med IOGT-NTO:s generalsekreterare Kim Reenaas och IQ:s vd Karin Hagman, men också med kändisar som artisten Zinat Pirzadeh och skådespelaren Dan Nerenius. Just frågan ”Med eller utan alkohol?” återkommer ofta när hon pratar om hur hon skulle vilja att vi förhåller oss till alkoholdrycker.

– Om du inte ställer frågan så är du medskyldig till att pressa någon till att dricka, säger hon.

Hon hoppas att frågan ”Med eller utan?” ska bli en självklarhet i alla sammanhang där alkohol serveras, och menar att det är en fråga som visar hur långt arbetet med att förändra alkoholnormen har kommit.

– Kan man ta ett klimatansvar så kan man också ta ett ansvar för sin medmänniska. Svårare än så behöver det inte vara. Och om vi säljer 500 000 flaskor på ett år så innebär det att någon, någonstans, har valt bort alkoholen. Det ger mig hopp om att jag börjar göra skillnad, säger Moa Gürbüzer.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer