Jubileum

Nu fyller Godtemplaredrickan 20 år

Godtemplaredrickan har blivit ett självklart hjälpmedel vid medlemsvärvning och andra utåtriktade aktiviteter inom IOGT-NTO-rörelsen, ett enkelt sätt att skapa kontakt och få igång ett samtal som kan leda vidare. I vår är det 20 år sedan den första flaskan producerades.

Idén om en egen dricka för IOGT-NTO-rörelsen kom från Ingemar Nilsson, som då arbetade med julkonserter och andra kulturaktiviteter på uppdrag av förbundets kulturkommitté.

– 1994 hade vi haft ”Tage Danielsson i litteraturen” som studiecirkel med tävlingar ute i distrikten berättar han. Finalen skulle äga rum på Cirkus i Stockholm. Medan jag planerade den, var jag på Gripsholms slott som hade en ”slottsdricka” med egen etikett, och där föddes idén.

Efter kontakt med ett antal bryggerier föll valet på Trensums musteri i Tingsryd.

– Jag ringde dit och frågade om jag kunde beställa 200 flaskor till vår final på Cirkus. Svaret blev att ”om vi trycker på knappen och släpper den omedelbart, får ni 5 000 flaskor”.

Så 5 000 flaskor blev det som levererades till förbundskansliet och såldes därifrån.

På den första etiketten fanns en bild av en okänd gubbe och texten ”IOGT-NTO:s Godtemplaredricka bör avnjutas väl kyld och i trevligt sällskap”. Ingemar Nilsson hittade på en historia om en snickare som rivit en vägg i ett gammalt hus och hittat en flaska bakom tapeten ”med en doft av fläder”.

Sedan visade det sig att drickan faktiskt hade en verklig historia! På båten Freja, som sjönk i sjön Fryken 1896, hittade man ett kontrakt om leverans av Godtemplaredricka till båten för 10 öre litern. Så sedan 1998 är det Freja som pryder etiketten.

Godtemplaredrickan har genom åren använts som IOGT-NTO:s representationsdryck i många olika sammanhang – Julkonserter, NBV:s Musical Express och Rhapsody in Rock, där IOGT-NTO var sponsor och serverade drickan i sitt tält i anslutning till scenen. Även Skansen har haft den som representationsdricka och sålt den i Skansenbutiken.

Produktionen flyttades efter ett antal år till Herrljunga Cider, som producerar drickan idag. Till en början i glasflaskor men numera i petflaskor som kan pantas.

– Idag är det vi som sköter all försäljning, men drickan levereras direkt från Herrljunga, förklarar Kjell Hallberg, VD på Föreningsekonomi i Borås.

– Vi säljer ca 55 000 flaskor om året. Det mesta går till IOGT-NTO-rörelsen – mest för medlemsvärvning men drickan används också mycket på folkhögskolorna Wendelsberg och Tollare och på caféer som rörelsen driver på några ställen i landet. En del Ica-butiker har den också i sitt sortiment.

– Det är säkert en tredjedel av alla nya medlemmar de senaste åren som fått sin första kontakt med IOGT-NTO genom Godtemplaredrickan, tror Ingemar Nilsson. Den gör stor nytta som inkastare.

Han dricker den också gärna själv.

– Iskall är den kanon!

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer