IOGT-NTO

Miljonlotteriet anmälda – bemöter kritiken

Hittills i år har tjugo personer anmält Miljonlotteriet till Konsumentverket, bland annat för att ha bundits till en prenumeration de inte velat ha.

Förra året anmäldes Miljonlotteriet 40 gånger, varav hälften på grund av otydlig eller otillräcklig information. Samtliga anmälningar är dock avskrivna efter att Konsumentverket granskat ärendena och kommit fram till att det inte finns något att gå vidare på.

– Vem som helst kan göra en anmälan. Men självklart tar vi detta på största allvar. Vi går till botten med varje anmälan för att se exakt vad som har hänt. Vi vill naturligtvis ha nöjda kunder. Ingen ska känna sig tvingad att köpa våra lotter, säger Åsa Fredriksson, kommunikationschef på Miljonlotteriet.

Ändå var det just missnöjd som IOGT-NTO-medlemmen Simon Wimell kände sig efter att han av en intensiv försäljare övertalats att skriva på för ett abonnemang. Efteråt ångrade han sig, eftersom han inte tyckte att han hade råd, och ringde direkt upp Miljonlotteriet för att bryta avtalet.

– Jag vet och förstår att de inte har någon juridisk skyldighet att låta mig häva beställningen, men jag tycker att man bör vara mer mån om presumtiva, framtida prenumeranter än att kräva in några få hundralappar som man skrivit på för. Det faktum att jag dessutom två gånger i min e-postkonversation med miljonlotteriet fick samma, inklistrade standardsvar förvärrade ju bara saken och fick mig att känna mig fullständigt ignorerad. Man hade ju inte ens läst mina svar! Det känns extra illa eftersom jag varit prenumerant tidigare, gillat Miljonlotteriet och tänkt mig att så småningom börja prenumerera igen. Men nu skulle det krävas väldigt mycket för att jag skulle skriva upp mig för en prenumeration igen, säger Simon Wimell.

Åsa Fredriksson berättar att Miljonlotteriet varit i kontakt med samtliga anmälare och säljare. Vad har sagts? Vad är det som gäller?

– I samtliga fall har vi nått en tillfredsställande lösning. Vi friar hellre än fäller och håller inte benhårt på reglerna, även om det visar sig att kunden faktiskt har fått korrekt information. Är kunden förtvivlad och ångrar sig, så bryter vi givetvis avtalet, säger Åsa Fredriksson.

Hon berättar att alla säljare genomgår en utbildning och att prenumerationsavtalet alltid ska gås igenom med kunden. Säljs lotten via telefon spelas en ljudfil in och då går det att ta reda på om kunden har fått rätt information. Närmare 200 000 nya prenumeranter tillkommer varje år.

Trots detta är förstås totalt 60 anmälningar till Konsumentverket sedan 2012 ett problem för Miljonlotteriet, som riskerar att få dåligt rykte.

– Vi vill såklart inte ha en enda missnöjd kund. Därför går vi till botten med alla införsäljningar där missnöje uppstår, säger Åsa Fredriksson.

Det är inte första gången som Miljonlotteriet anmäls för att ha varit otydliga med prenumerationsreglerna. Redan 2011 fick lotteriet kritik från Konsumentombudsmannen för samma sak. Ärendet är avskrivet.

Det är dock inte bara Miljonlotteriet som anmäls till Konsumentverket. Konkurrenten Postkodlotteriet har hittills i år fått 16 anmälningar, de flesta av ungefär samma anledningar som Miljonlotteriet.

Mer från Accent