Alkoholfritt

Carlsberg utmanar Almedalsdrinken

Även Carlsberg märker av den alkoholfria trenden och väljer att ta upp konkurrensen med Almedalsdrinken genom att själva lansera två alkoholfria drinkar i Almedalen.

Carlsbergs egen undersökning visar att medan 16 procent av svenskarna uppgav att de brukar dricka alkoholfri öl förra pret har siffran i år ökat till 21 procent. Enligt Carlsberg väljer de flesta att dricka alkoholfritt av praktiska skäl, men också för att de anser att det är hälsosammare och smakar gott.

– Alkoholfri öl innehåller naturliga ingredienser i form av proteiner, mineraler och spårämnen som kroppen behöver. Dessutom innehåller alkoholfri öl en antioxidant som är känd för sina antiinflammatoriska egenskaper och är full av B-vitaminer vilket hjälper kroppen att återhämta sig efter ett intensivt träningspass, säger Anna Wallner, ölexpert och ölutbildare på Carlsberg Sverige.

Tillsammans med juiceverket i Stockholm har Carlsberg tagit fram recept på två alkoholfria drinkar baserade på alkoholfritt öl.

Enligt Carlsberg Sveriges kommunikationschef Henric Byström är inte anledningen att ta upp konkurrensen med Almedalsdrinken.

− Nej, vi ser det inte som att vi konkurrerar. Vi vill uppmärksamma vår satsning på alkoholfritt på ett positivt sätt, säger han till Accent.

Han berättar att från lanseringen av Carlsbergs alkoholfria öl 2006 har försäljningen pekat rakt uppåt och att de nu har fem olika sorter.

− Förra året sålde vi 1,2 miljoner liter av Carlsberg non alcoholic. Dessutom några hundratusen liter av de andra sorterna. Den största ökningen var faktiskt under förra året då vår försäljning av Carlsberg non alcoholic ökade med 28 procent, säger Henric Byström.

IOGT-NTO tycker att det är bra att Carlsberg tar upp konkurrensen.

− Det är jättebra att Carlsberg förstått att vi svenskar vill leva hälsosamt och insett att alkohol är dåligt för oss. Ännu roligare att de följer efter Almedalsdrinkens exempel och gör en egen drink till Almedalen, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Hon anser dock att Carlsberg har en bit kvar innan de övertygar som hälsoföretag.

− Jag vill passa på att förvarna Carlsberg om att de nog behöver ta ett helhetsgrepp kring vad de egentligen vill tillverka och stå för. Det kan bli lite lurigt att å ena sidan företräda den nya hälsotrenden genom att prata om alla antioxidanter som alkoholfri öl innehåller, samtidigt som man säljer alkohol vilket ju är både cancerframkallande och beroendeframkallande, säger Anna Carlstedt.

Förra året introducerades Almedalsdrinken av en rad organisationer som jobbar mot alkohol och andra droger, bland annat IOGT-NTO. Drinken vann pris för Hetast i Almedalen och blev Årets Snackis. I år lanseras en ny smak – helt utan öl.

Mer från Accent