Blå bandet

Butik i Gamla stan ska ge nykterheten ett ansikte

I påskas öppnade Blå bandet en souvenir- och presentbutik i Gamla stan i Stockholm. Syftet är dels att möta nya grupper och dels att dra in pengar till verksamheten.

– Bästsäljarna är skyltarna om självplock av mördarsniglar och så de här plåtdjuren som är skapade av en australiensisk konstnär och tillverkade i Vietnam, säger butikschefen Roxana Arevolulo och visar på några, ganska stora, fantasifulla skapelser.

Hon berättar att butiken har tre anställda och två som arbetstränar. Butiken ligger på Västerlånggatan 45 i Gamla stan i Stockholm.

– Vi är en ganska okänd organisation och tyckte att en butik på Västerlånggatan, där 12 000 besökare i snitt passerar per dag, vore ett bra sätt att sprida information om vår verksamhet på, säger Lasse Reuterberg, ordförande i nykterhetsorganisationen Sveriges blåbandsförbund.

Lasse Reuterberg är också verksamhetschef för butiken. Han berättar om butikens två syften:

160511_Bla_bandet_Roxanna_Arevoulo (kopia)
Roxanna Arevoulo. Foto: Eva Ekeroth

– Dels är tanken att sprida information om våra frågor till en grupp människor som vi annars aldrig når och dels har vi ett kommersiellt syfte som handlar om att få in pengar till verksamheten.

Hur går det då?

– Informationsinsatsen går mycket bra, det kommersiella har det gått sämre med, men butiken bär i alla fall sina egna kostnader. Vi tror att intäkterna kommer att öka nu när turistsäsongen kommer igång på allvar. Det har vi redan märkt av, säger han.

Lasse Reuterberg är den som planerar vilka varor som ska finnas i sortimentet.

– Att plåtdjuren skulle gå så bra var oväntat för oss, liksom att det skulle vara efterfrågan på julsaker så här års. Det var väl ungefär det enda vi inte satsat på. Nu försöker vi få fram julprylar, säger han.

Butiken vill helst ha unika saker och letar därför efter små leverantörer.

– Vi har till exempel inga dalahästar, mer än i choklad. Fast älgar har vi. Det är en anpassning till efterfrågan. En del saker tillverkas inom vårt eget arbetsmarknadsprojekt Blåeld. Vi har inte hittat några andra sociala företag att köpa in varor ifrån, men det skulle vi gärna göra. Vi vill ha något för alla smakriktningar. Det ska vara en kul butik att gå in i, säger han.

Mer från Accent