När företaget God dryck, som producerar alkoholfria viner, blev inbjudna till herrmodetidningen King magazines modegala tog det alkoholfria slut på nolltid.
– Bara att vi blev inbjudna visar att något hänt. Det var första gången de hade en alkoholfri bar på galan, säger Peter Roland, vd för God dryck, och berättar:
– Vi frågade vilken åtgång vi skulle räkna med och de gissade på hundra glas. Vi hade med oss 150 och de tog slut på en halvtimme. Vi fick låna från de andra barerna, som sålde alkoholdrycker, men efter 250 glas fick vi åka till kontoret och hämta 150 till,
Även de gick åt.
Totalt serverade de 400 glas till 650 gäster.
– Många gick också till de andra barerna, men det var slående att så många valde det alkoholfria. Några tyckte det var spännande att testa, andra var överlyckliga för att det fanns alkoholfritt.
Peter Roland är glad över det positiva mottagandet, men inte jätteförvånad.
– Alkoholfritt har blivit mer populärt, och det är en del av trenden att vi blev inbjudna att vara med på galan. Man tänker smartare på dryck idag. Många av besökarna var ju där i tjänsten. Ändå har vi tidigare känt av att det funnits en norm som hindrat folk att välja det alkoholfria alternativet, säger Peter Roland.
Den ökade efterfrågan har lett till ett större utbud. Det gör att det alkoholfria tar plats och syns mer. Nu kan även nykterister botanisera i hyllorna.
För ett par år sedan skedde något, säger Peter Roland:
– Då gick bryggerierna ”all-in”. Innan dess hade de alkoholfritt som en alibi-produkt, men plötsligt kom drycker paketerade för målgruppen, som inte gick att förväxla med alkoholprodukter. Den ökade efterfrågan har lett till ett större utbud. Det gör att det alkoholfria tar plats och syns mer. Nu kan även nykterister få botanisera i hyllorna.
Han har också märkt av att livsmedelsbranschen upptäckt det alkoholfria.
– Vi säljer ju i premiumnivån och där har Systembolaget varit outstanding, men nu har även vi börjat sälja via livsmedelsbutikerna.
Livsmedelsbranschen gläds åt uppsvinget.
– Alkoholfritt har verkligen blivit en storsäljare. Det tar andelar från allt annat, både lättöl och starkare öl. Kvaliteten blir allt bättre och jag tror att många tänker till. Hellre alkoholfritt än 3,5-or, som är det starkaste vi säljer, för småbarnsföräldrar till exempel, säger Tommy Nyheim, dricka-ansvarig på Ica Flygfyren i Norrtälje.
Han har tydligt känt av ökningen.
– Det alkoholfria ökar för varje år. Det verkliga genombrottet var nog 2016. Innan dess hade vi Carlsberg och Mariestad. Nu har vi ett tjugotal olika ölsorter. Alla bryggerier vill in på den alkoholfria marknaden. Det är en tydlig skillnad. Jag tror vi säljer tre gånger så mycket som för ett par år sedan.
Främst är det öl som ökar.
– Alkoholfri cider har ju funnits jättelänge så där finns det inte så stor potential att öka, men ölet har utvecklats enormt och blir bara bättre och bättre, Tommy Nyheim.
Segmentet ökar, men det ska inte vara vilket blask som helst. Det måste vara bra grejer. Jag vill inte sälja något som jag inte själv vill dricka.
En utveckling som uppskattas av kunderna.
– Jag försöker ta in så många nya sorter som möjligt, eftersom jag vet att segmentet ökar, men det ska inte vara vilket blask som helst. Det måste vara bra grejer. Jag vill inte sälja något som jag inte själv vill dricka, säger han.
Systembolaget har inget emot konkurrensen.
– Ju fler butiker som säljer, och ju fler kunder som köper alkoholfritt, desto bättre. Det finns en stor efterfrågan och kvaliteten har blivit högre. En ökad kvalitet och större utbud gör i sin tur att efterfrågan ökar ännu mer, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.
Nu märks också en ny ton i reklamkampanjerna. Kontrasten är stor mot 90-talets förtäckta starkölskampanjer, där bryggerier gjorde reklam för lättöl i 50-centilitersburkar – en produkt som inte ens fanns på marknaden. I en kampanj som just nu syns ute i gatubilden är annonserna utformade som alkoholreklam, men varningstexten är ersatt med budskap som: ”Alkoholfritt kan ge bestående minnen” och ”Oberoendeframkallande”.
Väldigt positivt med reklam som verkligen marknadsför alkoholfritt, och inte är smygreklam för alkohol.
Elon Svärdhagen, ledamot i UNF:s distriktsstyrelse i Uppsala, gillar reklamen.
– Väldigt positivt med reklam som verkligen marknadsför alkoholfritt, och inte är smygreklam för alkohol. Här är det jättetydligt att alkoholfritt är något positivt. Jag tycker det är fantastiskt att de gör något av det, säger han.
Det är en stor skillnad mot hur reklamen brukat se ut, menar Elon Svärdhagen.
– Jag har nyligen sett reklam för en dryck där det står ”non-alcoholic” på burken, men där ljuset blänker så det är svårt att se vad det står. Då används det alkoholfria som ett sätt att ta sig runt reklamreglerna, säger han.
Han gillar även budskapet som förmedlas indirekt.
– Det är underförstått att alkohol påverkar minnet. Det är värderande på ett sätt som jag inte sett tidigare. Här har någon verkligen tänkt till, säger han.
God drycks vd Peter Rolandhåller med.
– Trots att det egentligen inte är tillåtet har reklam för alkohol varit emotionellt centrerad och kryddad med livsstilsargument. Reklamen för det alkoholfria har varit mer rationell och argumenterande, trots att man vet att det inte är lika effektivt. Att använda känsloargument för alkoholfritt är något nytt, säger Peter Roland.