alkoholfritt

Alkoholfritt het trend för nya företag

Enligt internettidningen www.driva-eget.se är alkoholfritt i glasen en av de 25 hetaste trenderna att hålla koll på för den som söker efter bra affärsidéer.

Här finns uppenbarligen en marknad för hugade entreprenörer menar man, och pekar på att Systembolaget 2012 ökade försäljningen av alkoholfritt med 35 procent. Att jämföra med det vanliga sortimentet som ökade med modesta 1 procent. Trenden har pågått i flera år.

En som har fattat hur trendigt alkoholfritt är, är Enar Warfvinge, som driver nätbutiken Enars Alkoholfria. Här säljer han tyska, ekologiska och alkoholfria viner till såväl privatpersoner som företag. Det rullar på, men några storvinster har han ännu inte gjort, trots en marknadsföringskampanj med vinprovning i våras, då bland annat Accent var på plats.

– Jag fick avslag från Systembolaget, så nu säljer jag mest till privatkunder. Men de som köper vinerna är nöjda och återkommer, säger Enar, som upplever att det största problemet är märkesidentiteten. Folk köper hellre välkända märken än provar på något nytt. Och restauranger vill helst ha små flaskor.

– Man måste ha stora volymer för att man ska kunna erbjuda ett bra pris och för att det ska bli enkelt för kunden, konstaterar Enar, som dock ser framtiden an.

– Så länge jag tycker det är kul fortsätter jag!

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer