
Studien har undersökt ungdomarnas egen uppfattning om sina problem i skolan och baseras på 415 intervjuer med ungdomar som behandlas på någon av Maria-mottagningarna i Stockholm, Göteborg eller Malmö. En dryg tredjedel av ungdomarna i studien angav olika sorters fel i sig själva, snarare än strukturella problem, som anledning till sina svårigheter. Det rapporterar forskning.se
Mats Anderberg, lektor i pedagogik och en av forskarna bakom studien tror att den inställningen riskerar att ta bort ansvaret från skolan.
− En av de bakomliggande orsakerna är troligen att det saknats tillräckligt pedagogiskt stöd i skolan, eller från andra vuxna i omgivningen. Vi tror att skolan absolut har haft en tydlig del i detta, kanske med lärare som inte stöttat tillräckligt, säger han till forskning.se
De flesta av ungdomarna uppger att de har någon form av problem i skolan men de allra flesta går ändå i skolan. Mats Anderberg ser en stor möjlighet att komma tillrätta med flera av de problem som kommer upp bland ungdomarna i studien.
– Skolan kan ha en mycket stor betydelse för lösningen, säger han.