Teater

Selma och Barbro på Wendelsbergs reportoar

Wendelsbergs teaterstudenter satsar i höst på ett visprogram med Barbro Hörbergs texter och på en pjäs baserad på Selma Lagerlöfs Herr Arnes penningar.

Repetitionerna är i full gång för den nystartade frigruppen Basunteatern, som består av åtta personer. De har just påbörjat sitt tredje år på IOGT-NTO:s folkhögskola Wendelsberg i Mölnlycke och är bara ett par veckor in i den nya terminen.

På schemat står ett visprogram med Barbro Hörberg och en teaterpjäs baserad på Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf.

– Det var pang på i skolstarten. Orsaken till att det har blivit just de två föreställningarna tror jag är att våra lärare särskilt ville lyfta fram kvinnliga författare, säger Inez Dernbrandt, som är en i ensemblen.

Den första instruktion gruppen fick i början av terminen var att sätta ihop ett program på Barbro Hörbergs visor. Vilket ställde till med vissa problem, eftersom få i deras generation hade koll på vem hon var, säger Inez Dernbrandt.

– När vi sedan gjorde research så förstod vi att många har haft en mycket personlig relation till henne. Det är vanligare att man känner till en del manliga vissångare, men det är viktigt och fint att nu få belysa kvinnor, säger hon.

Repetition på Basunteatern. Foto: Basunteatern

Textförfattaren Barbro Hörberg var som störst på 1960- och 70-talet. Då skapade hon musikföreställningar för barn, spelade både revy och kabaré, var programledare i radio och tv och skrev texter för Lill-Babs krogshower. Som soloartist vann hon respekt för skivan Med ögon känsliga för grönt.

Eleverna på Wendelsberg har valt ut ett tiotal låtar och försökt att hitta en röd tråd i texterna. Resultatet blir en slags musikalisk föreställning med stort fokus på vad Barbro Hörberg hade att säga till världen.

– Vi ville belysa hur hon gjort avtryck. Och eftersom att vi har utgått från oss själva, handlar föreställningen också om hur en människa kan falla i glömska.

Inez Dernbrandt menar att Hörberg lyckades hitta det fina i det tråkiga och beskrev mycket av det vardagliga livet i sina texter.

– Hon skrev om kvinnor, för kvinnor, och om att få vara ful och fel. Det var något många av oss kunde relatera till, säger hon.

Medlemmar (fr v övre raden) Linnéa Traxler, Inez Dernbrant, Vendela Agestam, Erik Mattsson, Hanna Angenius, Gunnar Klint, Lovisa Andersson, Erik Lundholm. Foto: Basunteatern

Att starta en frigrupp kan vara tufft, menar Inez Dernbrandt. Under tredje året på folkhögskolan ska teatereleverna själva planera, repetera, sälja, och vara självgående, men de har skolan i ryggen och får hjälp med både lokaler och av en lärare som regisserar.

Just nu har de inga planerade föreställningar som är öppna för allmänheten inbokade. Men de kommer att framföra både visprogrammet med Barbro Hörberg och pjäsen av Selma Lagerlöf för föreningar, skolor och ålderdomshem. Så småningom hoppas de att fler hör av sig för att boka gruppen, exempelvis lokala IOGT-NTO-föreningar.

– Vi lägger mycket tid på att höra av oss till folk och sälja in oss. Utifrån var vi får napp så kommer vi sedan att planera en sverigeturné. Vårt mål är att spela på så många ställen som möjligt, säger Inez Dernbrandt.

Mer från Accent