Politik

Uppladdning inför SM i opinionsbildning

Att dela ut alkoholfria drinkar och nattaffischering ger poäng när Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, arrangerar svenskt mästerskap i opinionsbildning.

UNF:arna går till opinionsattack i hela landet när de drar igång SM i opinionsbildning under den kommande veckan – en tävling som går ut på att synas och höras mest.

Filip Nyman. Foto: Pressbild UNF.

Filip Nyman, ordförande i UNF, berättar att de anmälda lagen ska genomföra opinionsbildande aktiviteter lokalt eller regionalt.

Det kan handla om allt från att nattaffischera, sätta upp klistermärken, att arrangera en paneldebatt och genomföra en ölköpskontroll. Eller varför inte få 40 poäng för att dela ut alkoholfria drinkar till någon ledamot i kommunfullmäktige?

– Om man vill göra en opinionsbildande insats och samtidigt tävla om ett fint pris så är det här ett kul sätt att göra det på. Vi räknar med att det blir rätt många, för vi hade väldigt kul förra året, så folk verkar taggade, säger Filip Nyman.

SM i opinionsbildning genomfördes mer frekvent på 1990-talet. Under 2018 skakade förbundet liv i konceptet igen. Syftet med tävlingen är att få unga att påverka sin kommun och öka möjligheter till en bra fritid. Nu arrangeras tävlingen för andra året i rad – och har utökats.

Tävlingen pågick under tre dagar förra året – i år är opinionskampen utökad till en vecka; från 11 november till midnatt den 17 november. Det går endast att tävla i lag om minst två personer och man anmäler sig på hemsidan.

I fjol vann laget Tjalalalala från Kronoberg. Priset: 120 liter popcorn. I år är priset än så länge hemligt.

– Vi tyckte att det var rätt roligt att man kunde vinna över hundra liter popcorn, men det kanske inte var så praktiskt – popcornen var nog inte så goda efter ett tag, säger Filip Nyman.

Tävlingen beskrivs som ett digitalt så kallat ”burträskbingo”, alltså att det finns en lista på uppdrag man ska utföra, de som utför flest uppdrag med mest poäng vinner.

På en lösenordsskyddad sajt rapporterar lagen vilka uppdrag som slutförts och bifogar bildbevis. I år har UNF:arna lagt till uppdraget ”Extraordinär insats” där poäng sätts baserat på hur kreativ själva insatsen är.

I samband med mästerskapet släpper UNF även årets Kommunrankning, där de som vanligt rankar Sveriges kommuner efter hur mycket de satsar på att unga ska få möjlighet till en bra fritid.

– Tävlingen blir ett sätt att visa att vi finns lokalt och vilka frågor vi driver – som att vi vill förbjuda all alkoholreklam och att kommunerna ska ha fler fritidsaktiviteter, säger Filip Nyman.

Det vinnande laget avslöjas den 18:e november i sociala medier.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer