– Det vore fantastiskt om vår forskning kan bidra till att medvetandegöra hur ungdomar skolas in i manliga respektive kvinnliga roller genom rocktexterna. Rockmusiken når ut till så många och och spelar roll för vuxenblivandet, inte minst genom att konfrontera unga människor i frågan om att dricka alkohol eller inte, säger han.
Per Anders Wiktorson har tillsammans med kollegan Magnus Öhrn, båda litteraturvetare, lärare och forskare vid Stockholms universitet, lyssnat sig igenom 3 000 svenska rocklåtar från 1970- och 80-talet, och även granskat skivomslagen.
– Hela tio procent av texterna, 300, är på något sätt relaterade till alkohol, säger Per Anders Wiktorsson.
Att de inriktar sig på just 70- och 80-talet har flera orsaker.
– Det beror dels på att det var i början av 70-talet som svenska rockartister började sjunga på svenska och svenska problem och fenomen i samhället aktualiserades på ett annat sätt än tidigare. Dels på att vi själva växte upp då, lyssnade väldigt mycket på musik och är präglade av det, säger han.
Det var också en period då mycket hände inom alkoholpolitiken: mellanölet fick inte längre säljas i livsmedelsbutiker, Systembolaget införde lördagsstängning, och kampanjen Spola kröken lanserades.
– Staten gick aktivt in för att försöka styra det svenska folkets alkoholvanor –och allt det där speglas i rocktexterna, som kommenterar och går i dialog med samhällsutvecklingen.
Per Anders Wiktorsson och Magnus Öhrn har kommit drygt halvvägs med sin studie, som påbörjades 2014 när de tilldelades Spritmuséets stipendium. Deras anslag är intersektionellt, de använder en analysmetod som undersöker hur olika former av maktordningar och perspektiv samverkar. Det innebär att materialet granskas och sorteras utifrån kön, ålder, klass, och så vidare.
– En del av materialet är väldigt alkoholromantiserande, framförallt när det gäller mäns drickande. Det hör till bilden av rockhjälten att ha en flaska i handen. Och det är mest män som skriver om alkohol, och då om brännvin, ”en stor stark” och groggar. Och krogen är deras arena.
Men även de negativa sidorna lyfts fram, berättar Per Anders Wiktorsson. När kvinnor skriver om alkohol är det i allmänhet mer problematiserande, det handlar om vin och drickandet sker i hemmet.
– När kvinnor skriver om sina erfarenheter av drickande, som till exempel gruppen Röda bönor gjorde på 70-talet, så är det med en helt annan blick, säger han.
Studien har fått sitt namn efter en av 70-talets stora hitlåtar – den samhällskritiska göteborgsgruppen Nationalteaterns låt Livet är en fest, som spelas än i dag, och där det på förfester och afterskis sjungs med i refrängen ”Livet är en fest, håll med om det folk och fä, och när livet är pest, fyllan värmer bäst”.
– Texten är i sig problematiserande och visar på alkoholdrickandets mörka sidor, men låten har ändå på något sätt kidnappats av alkoholromantiken, säger Per Anders Wiktorsson.
I många av texterna finns också ett tydligt klassperspektiv.
– I 70-talets proggtexter handlar det ofta om socialt utslagna människor, men i början av 80-talet, i takt med att syntband som bland annat Lustans lakejer tar plats, glider det över till att handla om mer välbeställda människor och om champagnedrickande. Rocktexterna säger mycket om samhället och om rådande värderingar.
Per Anders Wiktorsson beskriver rocktexterna som en slags snapshots, snabba ögonblicksbilder av samhällsutvecklingen:
– Rockmusiken speglar samhället, men bidrar också till att sprida olika uppfattningar om bland annat alkohol, och även till att skapa dryckeskulturen, säger han och refererar till artisten Magnus Uggla, som i 70-talslåten Varning på stan sjunger om att ”supa och slåss, och ragga brudar förstås, å vi är fulla som fa, wow, wow, wow”.
Inom ett år är det tänkt att studien ska vara klar för publicering.
– Ambitionen är att skriva en populärvetenskaplig och lättillgänglig bok, inget tungt akademiskt verk. Sedan är vår förhoppning att nå ut till många och att få komma ut och prata om de här frågorna. Många verkar vara intresserade av ämnet, säger Per Anders Wiktorsson.
Fotnot: Studiens fullständiga namn är Fyllan värmer bäst – Alkohol och berusning i svenska rocktexter från 70- och 80-talet.