Alkohol

Fylla kan göra att bakterier sprids från tarmen

En ny studie visar att en enda fylla kan göra så att tarmbakterier kommer ut i blodet. Orsaken är ökad genomsläpplighet i tarmen.

Att dricka sig berusad en enda gång kan orsaka att bakterier läcker ut från tarmen och ökar bakterienivåerna i blodet. Det visar en studie från National Institutes of Health i USA. Högre bakterienivåer i blodet har visat sig påverka immunsystemet.

Berusningsdrickande definieras av National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism, NIAAA, som att dricka sig till en blodalkoholhalt på 0,8 promille. För en vuxen man motsvarar det fem eller fler drinkar och fyra eller fler för en vuxen kvinna. Om man väger mindre än genomsnittet, har ätit dåligt, dricker fort eller dricker starkare drycker kan blodalkoholhalten nå upp till 0,8 promille tidigare.

Studien har letts av Gyongyi Szabo, professor vid Clinical and Translational Sciences vid University of Massachusetts Medical School.

– Vi fann att en enda fylla kan påverka immunförsvaret och på så vis även påverka hälsan hos en för övrigt frisk person. Våra observationer tyder på att berusningsdrickande är farligare än vi hittills trott, säger Gyongyi Szabo i ett pressmeddelande.

I studien ingick 11 män och 14 kvinnor som fick dricka så mycket att deras blodalkoholhalt gick upp till 0,8 promille på en timme. Deras blod kontrollerades varje halvtimme i fyra timmar och sedan ett dygn senare.

Nivån av endotoxin, ett gift som finns i cellväggarna hos vissa bakterier och frigörs när cellen förstörs, ökade snabbt hos försökspersonerna. En analys visade att bakterierna spridit sig från tarmen.

Tidigare studier har visat att kroniskt alkoholbruk leder till ökad genomsläpplighet hos tarmarna.

Artikeln är publicerad i PLOS ONE, där den går att läsa gratis i sin helhet.