Alkohol

Forskare: Tiktok förhärligar alkohol

Appen Tiktok riktar sig till barn och unga med positiva alkoholbudskap, varnar forskare.

Majoriteten av de videos som innehåller alkoholbudskap på den digitala plattformen Tiktok är positiva. De är lättillgängliga och kan skada barn och unga, säger den amerikanska professorn Alex Russell till Journal of Studies on Alcohol and Drugs.

Han har tillsammans med andra forskare vid University of Arkansas granskat den populära videoappen som når en stor och ung publik.

98 av de 100 mest sedda videoklippen skildrar alkoholkonsumtion som något positivt. I 40 klipp visar hur människor blandar drinkar, och i 60 klipp visas olika trick, danser och trender – som att dricka stora mängder alkohol på kort tid.

Få videos visar negativa konsekvenser av att dricka alkohol. Och då i ett skämtsamt sammanhang, exempelvis bakfylla. De analyserade klippen hade nästan 300 miljarder visningar år 2020.

– Det är problematiskt att skoja bort de negativa konsekvenserna, i synnerlighet för unga. Det handlar ofta om lyteskomik – där någon är för onykter och gör något dumt som andra skrattar åt. På så sätt täcker man över allvaret och glömmer bort innebörden och de eventuella akuta skadorna, säger forskaren Johan Svensson Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, i en kommentar till Sveriges televison.

Mer från Accent