alkoholskador

Alkohol påverkar bakterier i munhålan

Jämfört med personer som inte dricker alkohol har de som dricker ett glas om dagen en stor mängd bakterier i munnen som kan kopplas till sjukdomar i tandköttet, vissa cancerformer och hjärtsjukdom.

Inte nog med att alkoholkonsumenterna hade fler bakterier som kan orsaka sjukdom. De hade dessutom färre laktobakterier, som håller skadliga bakterier i schack. Det framgår av en studie som publiceras i tidskriften Microbiome.

– Vår studie ger klara bevis för att alkoholdrickande är dåligt för en hälsosam balans av mikrober i munnen, vilket kan bidra till att förklara varför drickande, liksom rökning, leder till bakterieförändringar som kan kopplas till cancer och kroniska sjukdomar, säger Jiyoung Ahn, epidemiolog, biträdande chef för NYU Langone Health’s Perlmutter Cancer Center, och en av de ansvariga för studien, till nyhetskanalen CNBC.

Enligt Jiyoung Ahn kan en möjlig förklaring vara att syror i alkoholdrycker gör miljön i munhålan ohälsosam för skyddande bakterier.

Hon uppskattar att ungefär tio procent av den amerikanska befolkningen dricker för mycket, vilket betyder mängder över ett glas om dagen för kvinnor och två eller fler för män.

Även tidigare studier har visat att det finns ett samband mellan cancersjukdomar och förändringar i bakteriefloran, men den nya studien är den första som gör direkta jämförelser mellan konsumtionsnivåer och deras effekt på munbakterier.

Drygt 1 000 personer mellan 55 och 87 år har ingått i studien.