Alkohol

Positivt resultat för rådgivning till riskkonsumenter

Sedan 2008 har Skottland satsat stort på korta rådgivningsinsatser till riskkonsumenter av alkohol. Både personal och patienter är positiva, och resultaten pekar i rätt riktning.

Det rapporteras på webbmagasinet Drug and Alcohol Findings.

Kort rådgivning

Tidig intervention är en viktig komponent i den skotska alkoholpolitiken. Det går ut på att patienten fyller i ett kort test om sina alkoholvanor. Visar det sig att patienten dricker riskabelt mycket eller på ett riskfyllt sätt får patienten en kort rådgivning.

Sedan 2008 har närmare 175 000 korta rådgivningsinsatser genomförts i Skottland. Flest interventioner genomfördes i primärvården, där acceptansen hos personalen var störst. Även akutmottagningar och mödravården har genomfört insatser. Nu har de tre åren utvärderats och publicerats i en rapport.

Personal och patienter positiva

Huvudresultaten är att personalen tycker att arbetet är mödan värt och patienterna uppfattar det som en naturlig del av hälsovården uppgifter att fråga. De känner sig inte kränkta av att genomgå ett test, av att få veta att de bör minska sitt drickande eller får förslag på behandlingsinsatser.

Däremot uteblev den kraftiga ökningen av remisser till beroendevården som man förväntat. Några beroendemottagningar har dock upplevt att de patienter som remitterades till dem var mer motiverade än tidigare.

Intervjuer visar att implementeringen gått olika bra i olika delar av Skottland, och att vissa grupper är svåra att nå via den allmänna sjukvården eftersom de inte kommer dit så ofta.

Den visar också att vårdpersonal som utbildats för uppgiften genomför den oftare än de som inte tränats. Liksom att formulären inte används om de är för omfattande eller krångliga.

Små förändringar

I studien har man bara kunnat se effekt på riskkonsumenter, inte på dem som är beroende. Rapportförfattarna påpekar dock att andra studier, från till exempel England, visat att även beroende haft nytta interventionen.

Bäst resultat har man fått när rådgivningen genomförts vid samma tillfälle som testen. På akutmottagningarna hanns detta ofta inte med, utan rådgivningen gavs vid ett återbesök. Då var patienterna inte lika mottagliga för informationen. Att vid rådgivningstillfället, tillsammans med patienten, gå igenom ett informationsblad eller en folder visade sig förstärka budskapet.

Några stora förändringar i dryckesvanor efter interventionen kunde inte upptäckas. Med tanke på att det är en ganska måttlig insats som når många anser forskarna att den sammanlagda effekten på befolkningsnivå ändå inte blir obetydlig.

Förvänta inga underverk

Rapportförfattarnas slutsatser är att Skottland måste fortsätta att satsa på att utbilda vårdpersonal och ge ekonomiska incitament till vårdcentraler och mottagningar att jobba med interventionen. Det påpekas att utbildning måste ges till alla. Det går inte att lita på ”ringar på vattnet” eftersom de flesta har begränsade möjligheter att lära upp sina kollegor.

Författarna påtalar också vikten av att personalen inte ges uppfattningen att de kan göra underverk, utan informeras om att det handlar om tålmodigt och långsiktigt arbete, med ganska måttliga resultat.

De avråder från omfattande generella screeningar, för att undvika undersökningströtthet, liksom från alkoholrådgivning till dem som inte visar tecken på riskabelt drickande eller är beroende. Både patienter och personal måste uppfatta att insatsen är meningsfull.

Mer från Accent