Utskicket är en del av kampanjen ”Hejdå alkoholskador” som syftar till att få unga vuxna att låta bli att bjuda eller köpa ut alkohol till minderåriga.
– Äldre kompisar och syskon är den vanligaste källan till alkohol för minderåriga. Vi vet från fokusgruppsintervjuer att äldre syskon köper ut för att deras småsyskon inte ska gå till en okänd langare. Men två tredjedelar av de 16-åringar som dricker alkohol skulle låta bli om de inte fick tag på den från någon de känner, säger Anna Raninen, chef för kommunikation och samverkan på Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN.
Kampanjen har pågått under 2014 och 2015. Målgruppen har varit tjugoåringar i de tre storstadslänen. Förra året skickades en badboll, i form av en uppblåsbar hjärna, ut.
– Första året gjorde vi bara ett utskick. Under 2015 har vi kompletterat med tecknade filmer som sprids på sociala medier och nu avslutas kampanjen med utskicket av tygkassen, säger Anna Raninen till Accent.
Redan nästa vecka börjar kampanjen utvärderas.
– Vi gjorde en baslinjemätning 2012 för att kolla vilka attityder som fanns till langning. Den gjordes i form av telefonintervjuer med 1 200 personer. Nästa vecka ska vi börja utvärdera resultatet. Vi vet redan att vi nått målet för filmerna, 310 000 visningar, säger Anna Raninen.
Det som bäst förutsäger om någon ska langa till minderåriga är om personen själv druckit alkohol som minderårig.
– Med tanke på att det blir färre och färre som dricker innan de har åldern inne borde det bli färre och färre som langar. Om vår kampanj har haft någon effekt måste minskningen bli större än förväntat, säger Anna Raninen.
Kampanjen genomförs av CAN tillsammans med länsstyrelserna i de tre berörda länen med finansiering från Folkhälsomyndigheten.