Värvning

Husvagn och godtemplardricka ska locka nya medlemmar på centralen

Den här veckan värvar IOGT-NTO på Stockholms central. Per Rosén från Örebro är med och värvar: ”Om vi blir tillräckligt många så kan vi påverka alkoholindustrin”.

På Centralen i Stockholm står en husvagn. Framför vagnen finns stolar, ett par träd. Mitt i campingmiljön står IOGT-NTO-medlemmen Per Rosén. Han har åkt hela vägen från Örebros kamratstöd för att vara med och värva den här veckan. När Accent hälsar på är det första dagen, och det har gått lite långsamt, men Per Rosén är ändå nöjd:

– Det har gått ganska bra för att vara första dagen. Vi har lyckats värva 10 personer på 6 timmar, säger Per Rosén.

Den första blivande medlemmen stod och väntade vid montern på morgonen när de kom för dagen, strax innan sju.

– Han hade bestämt sig för att bli medlem och stod och väntade. Tänk om alla var såna …

Hela veckan står IOGT-NTO och värvar på Centralen i Stockholm, från sju på morgonen till sju på kvällen. Förutom kaffe bjuds det på Godtemplardricka och en möjlighet att ladda sin telefon, för den som vill sätta sig ner i campingstolarna. Både ideella och anställd personal i IOGT-NTO är med och berättar om organisationen.

Per Rosén kommer stå vid husvagnen till på fredag. Han säger att han hellre står här och försöker få med folk i IOGT-NTO än ligger hemma i soffan.

– Jag får vara med om mycket bra samtal. Det här är något som är viktigt för människor. Och jag kanske inbillar mig, men jag tror att jag kan vara med och påverka. Jag tror att om vi blir tillräckligt många så kan vi påverka alkoholindustrin. Det tror jag på. Annars skulle jag inte stå här, säger han.

Strax därpå kommer två killar och frågar ”vad det bjuds på”. Killarna tar var sitt glas och Per Rosén börjar genast prata om IOGT-NTO. En av killarna, Mohammed Shakvah, blir intresserad, men vill bestämma sig senare. Han tar med sig en talong och en broschyr och går därifrån.

– Han skulle fundera på det. Han drack inte och han sa att han var grymt imponerad av IOGT-NTO:s historia, berättar Per Rosén.

Vilket är ditt bästa värvningstips?

– Att vara ärlig. Jag pratar om det jag själv tror på, det jag tycker är bra. Då uppfattar människor att man är ärlig. Jag berättar mycket om vår barnverksamhet, om att vi jobbar internationellt, att IOGT-NTO har en sådan bredd. Och även om folk tackar nej till medlemskap så har man sått ett frö. De kanske tackar ja senare. Har man bara påverkat en människas ställningstagande så är mycket vunnet, känner jag.

Mer från Accent