Cancer

Här är filmen som motiverar flest att dricka mindre

En australiensisk film som visar kopplingen mellan alkohol och cancer anses vara den mest effektiva när det kommer till att begränsa tittarnas alkoholkonsumtion. Det visar en ny studie.

Studien har testat 83 olika reklamfilmers påverkan på 2 174 deltagare som regelbundet dricker alkohol rapporterar The Guardian. Deltagarna fick rangordna filmernas påverkanskraft på en skala från ett till fem. Den australiensiska filmen Spread fick högst poäng med ett snitt på 3,77. Filmen verkar ha uppfattats som motiverande för att skära ner på alkoholen både av unga och gamla, bland såväl som låg- och högriskkonsumenter av alkohol.

Filmen är en del av en kampanj från myndigheten för västra Australien, och visar hur alkoholen orsakar cellmutationer i lever, mage och hals.

Enligt Cancer Council of Australia kan 3 200 cancerfall undvikas årligen i Australien om alkoholkonsumtionen minskar. Todd Harper, VD för Cancer Council of Australia i delstaten Victoria är kopplingen mellan alkohol fortfarande relativt okänd för deras invånare.
– Vår undersökning 2015 visade att ungefär hälften av de svarande inte trodde att alkohol spelade någon roll när det kommer till att utveckla cancer, säger han till the Guardian.

Fergus Taylor som företräder Acohol Beverages Australia däremot avfärdar filmen som skrämselpropaganda.
– De allra flesta som dricker måttligt kommer avfärda den här typen av budskap, säger han.

Se filmen Spread här:

Vill du läsa mer om alkohol och andra droger? Prenumerera kostnadsfritt på Accents nyhetsbrev och få veckans nyheter direkt i din mejlbox:

Din e-post

»

Mer från Accent