Reuters bild av Sverige: Storebror ser dig

I en artikel på nyhetsbyrån Reuters webbsida kan man läsa om Sverige och Systembolaget. Artikeln genomsyras av motvilja mot monopolet, ändå har de inte lyckats hitta några kritiska röster eller andra belägg för att det skulle vara politiskt feltänkt.

Få företag skulle välkomna nyheter om minskad försäljning, men det gör svenska monopolets vd Magdalena Gerger, skriver  Reuters. De har besökt Systembolaget som de beskriver ligger inklämt mellan en bank och en kyrka. (Vilken kyrka undrar man?). De har pratat med Magdalena Gerger som de påpekar är mest känd för att hon föredrar att dricka mjölk sedan sin tid på Arla.

− Inget i mitt jobb syftar till att öka försäljningen, tvärtom är målet en bättre folkhälsa, säger Magdalena Gerger till Reuters.

”De senaste åren har en rad privatiseringar gjorts i Sverige, men Systembolaget tycks, tillsammans med den långa föräldraledigheten, vara helig”, skriver Reuters. De beskriver hur den som vill köpa öl eller vin är hänvisade till Systembolaget som aldrig har några erbjudanden, är stängda största delen av helgen och ger kunderna skuldkänslor.

Enligt Reuters är butikerna anonyma och upplysta med stark, ovälkomnande belysning som ger en känsla av apotek. Och i motsats till Sveriges innovativa företag som IKEA och Spotify går utvecklingen av Systembolaget i snigelfart. En av de största reformerna skedde för 15 år sedan då Systembolaget började ha öppet på lördagar, fast bara till klockan tre.

De tycks också störa sig på att Magdalena Gerger verkar vara mer engagerad i de rigorösa ålderskontrollerna än i vinsten. De fortsätter med att berätta att det på Systembolagets webbsida finns en video som visar hur illa det kan gå om monopolet överges: ett ostädat kök med tomma vinflaskor och ett varningens ord om att konsumtionene skulle öka med 30 procent.

I den långa aritkeln klämmer de emmelanåt in lite fakta som att svenskarna dricker nästan minst i Europa och att Systembolaget är det monopol som har de mest nöjda kunderna. Två tredjedelar av svenskarna städer monopolet, skriver Reuters.

De har också pratat en kund, som i princip är emot regleringar, men ändå tycker att Systembolaget gör ett bra jobb även om han önskar att öppettiderna ökas något.

De har också hittat en kritiker i en vinskribent som anser att monopolet är en begränsning för personer med stort vinintresse.

Reuters skriver också att tvärtemot vad de flesta tror dricker svenskarna nästan minst av alla i Europa, trots att Sverige befinner sig mitt i vodkabältet.

Mer från Accent